Hlavní obsah

Spor Hyundai s dealery může vést ke změně zákona o významné tržní síle

Dominantní postavení se zneužívá i v automobilovém průmyslu, tvrdí šéf Asociace malých a středních podniků a chce změnit zákon o významné tržní síle.

 

Reklama

Změňme zákon o významné tržní síle, vyzývá šéf Asociace malých a středních podniků v reakci na dlouholetý spor automobilky s bývalými dealery.

Článek

Několikaletý konflikt mezi drobnými prodejci automobilů a značkou Hyundai graduje. Automobilka chce po svých bývalých obchodních partnerech odškodnění bezmála 31 milionů.

Automobilka je přesvědčena, že koordinovaný postup prodejců hrubě překročil pravidla hospodářské soutěže. Podle Karla Havlíčka, předsedy Asociace malých a středních podniků, která se snaží dealerům pomáhat, jde však naopak o zneužití dominantního postavení ze strany automobilky. Havlíček proto dokonce chce navrhnout rozšíření zákona o významné tržní síle, jenž upravuje práva v potravinářství a zemědělství.

„Ke zneužívání dominantního postavení zdaleka nedochází jenom v oblasti potravin nebo zemědělských produktů. Vidíme, že je to i v automobilovém průmyslu," tvrdí Havlíček.

Automobilka se k celému konfliktu nechce vyjadřovat a odkazuje na vydanou tiskovou zprávu.

„V předžalobní výzvě se uvádí, že členové spolku bývalých dealerů porušili pravidla hospodářské soutěže tím, že se společně dohodli na tom, že přestanou odebírat a prodávat vozidla Hyundai, a koordinovanými kroky chtěli jednostranně prosadit své obchodní zájmy na úkor jejich obchodního partnera – společnosti Hyundai," stojí v tiskovém prohlášení.

Celý spor začal v roce 2014, kdy se několik dealerů Hyundai ohradilo proti novým podmínkám a prodejním cílům. Ty byly podle prodejců aut nereálné.

Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře se loni v říjnu přiklonil na stranu dealerů a rozhodl, že jejich odstoupení od smlouvy bylo legální.

Spor s dealery vede společnost Hyundai Motor Czech, která se stará v Česku o dovoz a zastoupení značky. Výroba v Nošovicích spadá pod jinou společnost s názvem Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Reklama

Doporučované