Hlavní obsah

Tipsport fotbalové lize nadále nabízí 120 milionů korun ročně

Foto: Profimedia.cz

Derby Sparty a Slavie patří vždy mezi taháky I. fotbalové ligy. Zájem o její sponzoring projevují dvě velké sázkové kanceláře.

Reklama

aktualizováno •

Sázková kancelář Tipsport nabízí českému fotbalu 120 milionů korun ročně za smlouvu o titulárním sponzoringu nejvyšší soutěže.

Článek

Tipsport znovu potvrdil svůj zájem o obsazení pozice titulárního sponzora ligy, tuto pozici nyní zastává konkurenční sázková kancelář Fortuna.

„Největší česká sázková společnost Tipsport nabízí za smlouvu o titulárním partnerství o desítky milionů korun víc než konkurence. Zájem o nejvyšší fotbalovou ligovou soutěž Tipsport projevuje dlouhodobě, LFA i ligové kluby byly s nabídkou seznámeny,“ uvádí se v prohlášení Tipsportu.

„Těšíme se, že bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže vypsáno řádné transparentní a nediskriminační výběrové řízení, kde budeme moci tuto nabídku znovu oficiálně předložit. Navíc nabízíme i kompenzaci v případě, že stávající partner ligy bude trvat na krácení závazků kvůli covidové pandemii,“ uvádí dále tisková zpráva sázkové kanceláře Tipsport.

Ta tak reagovala na středeční jednání klubů I. a II. ligy, na němž nedošlo k žádným průlomovým rozhodnutím ani v této věci, ani v otázce audiovizuálních práv na profesionální ligové soutěže.

Do Prahy se zástupci klubů vydali ve středu proto, aby vylosovali nový ročník soutěží. V únoru na jejich shromáždění nedošlo k dohodě ohledně budoucnosti smluv, na kterých stojí jejich společný ligový byznys. A také v tomto projednávání tohoto tématu se v pražských Vysočanech ve středu pokračovalo.

„Informovali jsme kluby o dalším vývoji jednání s Fortunou. A co se týče audiovizuálních práv, tam je situace taková, že současný kontrakt s Pragosportem zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ shrnul aktuální situaci Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace.

Smlouva s Fortunou, titulárním sponzorem ligy, přináší ročně do kasy Ligové fotbalové asociace (LFA) zhruba 78 milionů korun. Svá audiovizuální práva nyní liga prodává Pragosportu za 150 milionů korun na sezonu. Platnost obou kontraktů vyprší v poslední červnový den roku 2024.

Co bude následovat po tomto datu, je pro kluby a jejich rozpočty velmi důležité. V únoru odmítly návrh Dušana Svobody, předsedy Ligové fotbalové asociace, na prodloužení kontraktu s Fortunou. Na jednání se přítomní zástupci klubů tehdy odkázali na to, že věc musí projednat s majiteli.

Ještě větší rozruch vyvolala 2. února debata o dalším osudu audiovizuální smlouvy. Především zástupci Slavie a Baníku Ostrava trvali na tom, že napříště musí být vypsán tendr, tedy že práva musí být vysoutěžena.

Odmítali pokračovat v dosavadních zvyklostech, kdy se obvykle jednalo s jediným kupcem a tím byl s výjimkou jediné čtyřleté pauzy už po desítky let Pragosport.

Jaroslav Tvrdík, šéf Slavie, v zimě následně obeslal kluby dopisem, ve kterém zmínil zájem Tipsportu o titulární sponzoring ligy za 120 milionů ročně.

Ohledně tendru na audiovizuální práva tehdy Jaroslav Tvrdík přislíbil, že by se jej zúčastnila BPA (agentura vlastněná Tipsportem), stejně jako zahraniční subjekty Saran Group a Aser Ventures.

Kluby chtějí tendr a víc peněz za přenosy

Ve vyhrocené atmosféře sporu, ve kterém šéf ligy Dušan Svoboda preferoval variantu dalšího prodloužení audiovizuálního kontraktu s Pragosportem, se Jaroslav Tvrdík rozhodl oslovit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s žádostí o to, aby ÚOHS prověřil současný kontrakt Ligové fotbalové asociace s Pragosportem, případně způsob, jakým se toto obchodní jednání až dosud vedlo.

„Mohu potvrdit, že jsme uvedený podnět obdrželi a prověřujeme jej. Dokud nebude šetření dokončeno, nebudeme poskytovat žádné další informace,“ uvedl Martin Švanda, mluvčí ÚOHS.

Dušan Svoboda připustil, že si ÚOHS vyžádal na Ligové fotbalové asociaci potřebnou dokumentaci. „Ale žádné další výstupy od nich nemáme,“ konstatoval Svoboda. Je nepravděpodobné, že by se obchod s audiovizuálními právy nějak posouval dříve, než bude k dispozici stanovisko ÚOHS k dosavadní smlouvě.

Pragosport coby prostředník prodává dále televizní práva společnosti O2 TV, internetová pak mediální společnosti CNC, streamy si kupují sázkové kanceláře, v omezené míře se přenosy a sestřihy obchodují i do zahraničí.

Cenu, za kterou Pragosport práva od LFA pořizuje, tedy 150 milionů korun ročně, lze v mezinárodním srovnání hodnotit jako velmi nízkou.

Například kyperské kluby inkasují za svá vysílací práva dvojnásobek, rakouská liga inkasuje v přepočtu 405 milionů korun, rumunská 675 milionů.

České kluby, nejhlasitěji pak Slavia či Baník, si od změny způsobu prodeje práv, tedy od vyhlášení obchodní soutěže o ně, slibují postupný nárůst prodejní ceny audiovizuálních práv na Fortuna ligu.

Fortunu už nezajímají dvě sezony, ale jen jedna

Nejvyšší soutěž nese ve svém názvu značku sázkové kanceláře Fortuna. A je otázkou, zda se na tom něco změní po sezoně 2023/24, kdy současný kontrakt vyprší.

Poté, co se na únorovém zasedání ligového grémia nepodařilo Dušanu Svobodovi přesvědčit kluby, aby souhlasily rovnou na místě s prodloužením kontraktu o další dvě sezony, nabraly věci vývoj.

Vyšlo najevo, že současný platný kontrakt s Fortunou obsahuje dvě důležité klauzule. Zaprvé o tom, že s případným jiným zájemcem o titulární sponzoring smí případně liga vyjednávat až v posledním roce platnosti aktuální smlouvy s Fortunou. A zadruhé si Fortuna zajistila ve smlouvě tzv. právo dorovnání konkurenční nabídky.

To znamená, že dříve než 1. 7. 2023 liga s nikým jiným než s Fortunou jednat nesmí. A že pokud by poté na taková jednání došlo a alternativní zájemce nabídl za sponzoring ligy konkrétní sumu, dostala by Fortuna právo tuhle částku dorovnat a kontrakt s ligou prodloužit.

Podle informací Seznam Zpráv už nyní Fortuna nemá zájem prodlužovat smlouvu s LFA o dva roky. Nově nabízí jen roční prodloužení, tedy s platností na sezonu 2024/25. „Ano, bavíme se o tomto ročníku,“ připustil Dušan Svoboda.

Spekuluje se o navýšení sponzorského plnění na 90–100 milionů korun ročně.

„S LFA jsme diskutovali různé varianty potenciální další spolupráce, které by dávaly smysl oběma stranám, nyní je každopádně na samotných klubech, jak si závěry z těchto jednání vyhodnotí,“ konstatoval Petr Šrain, mluvčí Fortuny.

Přestřelka Tipsport vs. Svoboda

Den po středečním ligovém shromáždění reagovala na situaci tiskovou zprávou i sázková kancelář Tipsport. V ní uvádí, že fotbalu nabízí 120 milionů korun, ovšem Dušan Svoboda, předseda LFA, prý dál prosazuje nižší nabídku.

„Český fotbal si stěžuje, že má málo peněz. Slýcháme to od klubů i od samotné LFA. Tipsport se s podfinancováním fotbalu snaží dlouhodobě bojovat jak finanční podporou jednotlivých vrcholových klubů, tak i ligového fotbalu jako celku například prostřednictvím nákupu práv a teď i nabídkou na nesrovnatelně hodnotnější titulární partnerství od sezony 2024/25,“ říká Petr Knybel, generální ředitel Tipsportu.

A překvapeně dodává: „Informacím o finančních problémech českého fotbalu je obtížné uvěřit za situace, kdy předseda LFA otevřeně nabádá kluby, aby bez výběrového řízení odhlasovaly nižší nabídku. Věřím, že kluby se předsedy LFA budou ptát, proč by měly samy sebe takto ošidit a v čím zájmu takové jednání je. Protože zájem klubů ani zájem fotbalu to není.“

Na tuto kritiku zareagoval Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace. „Musíme se jako LFA ohradit proti tvrzení, že by byly kluby nabádány k přijetí nabídky, která by pro ně měla být méně výhodná, či dokonce náznakům nějakého protisoutěžního jednání.“

A Svoboda se vyjádiřl i k dalším skutečnostem: „Jak společnost Tipsport ve své zprávě uvádí, je sama partnerem a sponzorem celé řady fotbalových klubů, stejně jako klubů či soutěží v jiných sportovních odvětvích a nedomnívám se proto, že by snad LFA v oblasti reklamy či sponzoringu měla či mohla narušovat hospodářskou soutěž.“

Poznámka: Původní text jsme zaktualizovali a doplnili o vyjádření Tipsportu a posléze také o následnou reakci Dušana Svobody, předsedy LFA.

Reklama

Doporučované