Hlavní obsah

Oteplení zasáhlo závodní lyžování. Sjezdy v Zermattu se ruší

Foto: Speedopening.com, Seznam Zprávy

Spektakulární trať nového sjezdu Světového poháru lyžařů na švýcarsko-italské hranici.

Reklama

Už i závodní lyžování letos narazilo na limity zaviněné oteplováním planety. Zatímco přes léto sjezdaři horko těžko hledali fungující ledovec pro tréninky, nyní musely být zrušeny i zbrusu nové sjezdy pod Matterhornem.

Článek

Světový pohár sjezdařů přitom čekal na takovou novinku snad 20 let. A nutno dodat, že ji opravdu potřeboval. Televizní přenosy alpského lyžování zažívají dlouhodobý úbytek diváků. Jenže všechno dopadlo jinak. Zrušeno, zrušeno, zrušeno! hlásí Zermatt. Jak mužské, tak ženské sjezdy na švýcarsko-italské hranici pod ikonickou horou Matterhorn, které se měly jet na přelomu října a listopadu, se neuskuteční.

Spodní část trati, která končí ve výšce cca 2 850 m u Laghi Cime Bianche, se nepodařilo pořádně vysněžit tak, aby byla bezpečná. Jak ukazují webkamery, sice se na lyžích dá sjet až do cíle, jenže pás sněhu v kritickém úseku je příliš úzký a nedostatečný.

To čekal v této nadmořské výšce opravdu málokdo. Pozitivní zpráva je to asi jen pro Ester Ledeckou, která se kvůli zranění nestačila zatím na závody připravit.

Foto: Speedopening.com, Seznam Zprávy

Vrchní část nové sjezdové trati.

Z prvních šesti závodů Světového poháru jich tak muselo být zrušeno hned pět – kromě kompletního sjezdového programu pod Matterhornem i ženský obří slalom v Söldenu. Mimochodem, tamní „závodní“ ledovec Rettenbach také utrpěl během léta viditelné změny. Znamená to samozřejmě obrovské finanční ztráty.

Jenže tohle všechno se dalo tušit. Špatné signály vysílal obecně zhoršený stav na všech alpských ledovcích už v průběhu léta. Pouze několik ledovcových středisek mohlo zůstat otevřených během evropské vlny veder pro trénink – Fonna v Norsku, Saas-Fee ve Švýcarsku, Stelvio v Itálii a Hintertux v Rakousku. Ten pak byl jediným střediskem na severní polokouli, které zůstalo otevřené pro rekreační lyžování.

Úplně nejhůř dopadl rakouský ledovec Dachstein. Letošní letní oteplení ho zasáhlo natolik, že už zřejmě zůstane pro sjezdové lyžování uzavřený i v dalších sezonách.

Nejvíce to samozřejmě odnesly některé závodní sjezdařské týmy. Ty bohaté mohly najít možnost tréninku na jižní polokouli – v Chile, Argentině nebo na Novém Zélandu. Ostatní musely vymýšlet možnosti na suchu. I výborní sjezdaři, jako například Francouz Victor Muffat-Jeandet, tak dávali na sociální sítě obrázky z tréninku v lyžařské hale. Italský skikrosový tým trénoval dokonce na umělém plastovém svahu.

Zermatt sliboval úžasnou podívanou

Můžeme si dnes aspoň představovat, jaké by závody pod Matterhornem byly. Kdo tu kdy stál na lyžích, ví, že to mohla být bomba. I díky výhledům vyhrává Zermatt pravidelně soutěže o nejlepší zimní středisko světa.

Všichni byli maximálně zvědaví, jak se velkolepý „Speed Opening Matterhorn + Cervinia“ uchytí. Streif v Kitzbühelu, Lauberhorn ve Wengenu nebo Stelvio v Bormiu jsou mezi lyžařskými nadšenci doslova legendárními sjezdy. Přesně to se mělo stát i s tratí „Gran Becca“, novou, velkolepou přeshraniční sjezdovkou na úpatí Matterhornu.

Tuto oblast zná i Ester Ledecká, která tu už v minulosti trénovala a hodně se jí dařilo. Podle trenéra Tomáše Banka jezdila úžasné časy.

V nadmořské výšce 3 720 m, zasazená do majestátního panoramatu, má trať Gran Becca nejvyšší start ze všech závodů Světového poháru.
Didier Défago

„V nadmořské výšce 3 720 m, zasazená do majestátního panoramatu, má trať Gran Becca nejvyšší start ze všech závodů Světového poháru,“ charakterizoval novou supersjezdovku její projektant, olympijský vítěz ve sjezdu Švýcar Didier Défago. „Závodní trať začne na švýcarském a skončí na italském území. Povede převážně po ledovci. Mezi trhlinami a úchvatnými skalami bude mít sjezd čistě klouzavé pasáže, velké a rychlé sjezdové oblouky, ale nebude chybět ani techničtější část ve vysoké rychlosti s rozmanitými skoky. Převýšení mužského sjezdu bude 885 metrů, délka 3,7 kilometru,“ vysvětloval Défago.

Muži měli odstartovat z Plateau Rosa Mountain station ve výšce 3 720 m, ženy přímo ze švýcarsko-italské hranice pod Refuge du Théodule ve výšce 3 300 m. Cíl pak byl plánován společný u jezera Laghi Cime Bianche. Ženy měly jet o týden později na zkrácené trati.

Krásné, ale nic extrémně těžkého

Sjezdovka neměla být extrémně těžká, už proto, že šlo o úvodní sjezd sezony, která sjezdařům pro rychlostní disciplíny měla začít skoro o měsíc dříve než v předchozích letech. Maximální rychlost se tu u mužů odhadovala kolem 135 km/hod.

Čím je to tady pro fanoušky lyžování tak výjimečné? Je to nejenom zasazením do jedinečného přírodního prostředí mezi několika čtyřtisícovými vrcholy a podél hlubokých trhlin a velkolepých skalních útesů. Zároveň je trať z diváckého pohledu velmi dobře viditelná a přehledná.

Gran Becca se navíc měla představit i supernovým solárním startovacím boxem. Ten má integrovaný fotovoltaický systém o velikosti cca 60 metrů čtverečních.

Celá idea vznikla nedávno, jedno odpoledne v listopadu 2019 v horské chatě nad Cervinií. Šéfové lanovkářských společností Cervino S.p.A. a Zermatt Bergbahnen AG se sešli na začátku sezony ke každoroční výměně nápadů. Jedním z diskutovaných témat byla nová lanovka 3S z Testa Grigia na Klein Matterhorn, který celoročně spojuje Zermatt a Cervinii a představuje nejvyšší alpskou křižovatku. Italští zástupci během diskuse spontánně navrhli, že by po dokončení lanovky mohl být uspořádán sjezd Světového poháru z horní stanice lanovky na Klein Matterhorn přes hranice dolů do Laghi Cime Bianche.

Reklama

Doporučované