Hlavní obsah

Spot připomene 125. výročí od prvního koncertu Česká filharmonie

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Česká filharmonie (ČF) si 125. výročí od svého prvního koncertu připomene kampaní, jejímž autorem je reklamní tvůrce a režisér Martin Krejčí.

Článek

Nosnou myšlenkou televizního spotu je zrození hudebních nástrojů z chaosu nepatrných částic. Skladby Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů ke spotu vybrali a upravili Marek Doubrava a Jan P. Muchow. Nahrávání se ujala ČF pod taktovkou Ondřeje Vrabce. Spot se objeví v České televizi, on-line médiích i na sociálních sítích. ČTK o tom dnes informoval mluvčí ČF Luděk Březina.

ČF svůj první koncert provedla v Rudolfinu 4. ledna 1896 pod vedením Antonína Dvořáka.

„Narozeniny České filharmonie jsme původně chtěli oslavit mimořádným koncertem, jak se pro orchestr sluší. Naše plány ale překazil covid. Proto jsme se rozhodli, že takto významné výročí připomeneme reklamou,“ uvedl generální ředitel ČF David Mareček. „Na výsledné reklamě se mi moc líbí, že je vizuálně velmi působivá a že kvalitou filmového provedení nezapře svého autora. Zároveň mě těší, že doprovodná hudba byla vybrána od skladatelů, kteří tvořili historii České filharmonie,“ dodal.

Režisér Krejčí stojí mimo jiné za reklamami pro společnosti Heineken, Honda, Opel, Hornbach či Ikea. „Možnost podílet se na vymýšlení námětu pro spot České filharmonie jsem považoval za otázku cti a zodpovědnosti. Filharmonii vedou velmi sympatičtí lidé s neobvykle autentickým zápalem pro smysl a význam instituce. O to víc byl takový úkol zavazující,“ sdělil.

Na první vlně covidové pandemie a následných opatření se Krejčímu líbilo, že se podle něj lidé semkli a s nebývalou velkorysostí přispívali při benefičních koncertech ČF. „Uvědomil jsem si, že hudba je opravdu prvek, který má sílu spojovat, a díky své abstrakci může dokonce překročit jinak nepřekročitelné hranice mezi vrstvami společnosti. Od toho se pak odvíjela myšlenka, že by spot mohl nějak odrážet skutečnost, že hudba je čistá a povznášející a že nám snad může pomoci překonat marasmus a chaos, ve kterém právě žijeme. A napadlo mě, že by se výbuch dal obrátit a z exploze vznikla imploze - tedy zrození,“ podotkl.

Idea zrození akordu či harmonie z chaosu byla důležitá i pro Marka Doubravu, který spolu s Janem P. Muchowem pracoval na hudební dramaturgii reklamy. „S Martinem a Honzou Muchowem jsme si posílali různé symfonické chaosy a mohutné akordy, až se výběr ustálil na Šesté symfonii Bohuslava Martinů a Novosvětské Antonína Dvořáka,“ uvedl Doubrava.

Reklama

Doporučované