Hlavní obsah

Správa železnic postaví na Písecku nový most, původní už nevyhovuje

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Správa železnic (SŽ) vypsala druhý tendr na nový most u Červené nad Vltavou na Písecku. Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje a nelze kvůli ní využít na trati některé typy vlaků.

Článek

U Červené nad Vltavou vznikne nový železobetonový most. Původní most stavaři demontují. Most, který je 280,2 metru dlouhý, 69,5 metrů vysoký a váží 940 tun, se dosud moc neopravoval. Při stavbě Orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly ještě v 70. letech minulého století, nátěr se obnovil v 80. letech.

Nový železobetonový most, který vítěz tendru postaví v těsném sousedství toho původního, bude mít rozpětí oblouku 156 metrů. Podle mluvčí SŽ Nely Friebové se zařadí mezi největší obloukové mosty v Česku. Bude nově dlouhý 316,3 metru, vzepětí bude 34,7 metru. Limit zakázky je 458,4 milionu Kč bez DPH. První výběrové řízení vypsala SŽ v červnu, ale všechny nabídky překročily maximální možnou cenu. Firmy se mohou hlásit do tendru do 20. ledna 2021.

Jak uvedla Friebová dříve, při opravě čekají cestující výluky. Výška mostu ode dna Vltavy ke kolejím je 69,5 metru. V červnu SŽ předpokládala, že práce potrvají do poloviny roku 2024. Ocelová konstrukce mostu z roku 1889 nesplňuje podle SŽ požadavky na rychlost a zatížení.

Proti bourání původního mostu vznikla petice, dosud ji podepsalo 647 lidí. „Je zbytečná, protože nevím, proti čemu ji lidé sepisují. Jednání kolem toho běží poslední rok, projekt je daleko starší. O tom, že tam nemůže (původní most) zůstat z technického a ekonomického hlediska, že je v havarijním stavu a oprava by stála ještě víc, se mluví pět let. Dohodli jsme se se starosty obcí, že je nesmysl starý most zachovávat, ale že je technicky možné na nový most pověsit lávku pro cyklisty a pěší,“ řekl dnes ČTK krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).

Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. „Ze strategického hlediska má trať velký význam jako objízdná trasa zejména při výlukových pracích na páteřních tratích a pro mimořádné přepravy. Dnes je na mostě rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině, jeho nosnost vylučuje provoz nákladních vlaků,“ uvedla Friebová.

Železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, otevřen byl 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko ale bylo zatopeno po vzniku Orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.

Reklama

Doporučované