Hlavní obsah

Šrapnel z motoru zabil ženu, sedm tisíc boeingů musí ke kontrole

Ilustrační fotografie.

Reklama

Vyšetřovatelé loňské fatální nehody u americké nízkonákladové cestovky Southwest Airlines doporučili výrobci strojů značky Boeing, aby prověřil motory tisícovek letadel. Preventivní opatření má zabránit opakování incidentu, při kterém porouchaná lopatka vedla k rozbití okna za letu a smrti pasažérky.

Článek

Oběžná rotorová lopatka se rozbila a způsobila explozi motoru letadla, při které část jeho pláště zasáhla okno a kriticky snížila tlak v kabině. Posádka při loňské dubnové nehodě Southwest Airlines zvládla s boeingem nouzově přistát, třiačtyřicetileté Jennifer Riordanové sedící v místě střetu šrapnelu s trupem stroje už ale nebylo pomoci. Viceprezidentka americké banky Wells Fargo a matka dvou dětí zemřela.

Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) v úterý navrhl americké společnosti Boeing, aby krytí motorů svých letadel typu 737 NG přestavěla, a zamezila tak případnému opakování nehody. K doporučení došel v závěrečné zprávě svého vyšetřování letu aerolinií Southwest Airlines s označením 737–700.

Doporučení, nikoli nařízení, kterých dostal Boeing už několik

Nadnárodní výrobce letecké techniky a strojů dodal svým zákazníkům přibližně 7 000 letadel tohoto typu. Jde přitom o předcházející generaci série boeingů typu MAX, které musela firma uzemnit kvůli dvěma jiným smrtelným nehodám – letošní březnové v Etiopii a loňské říjnové v Indonésii, při nichž zemřelo dohromady 345 lidí. Úřady uvedly jako příčinu vadný software strojů.

Bezpečnostní rada nicméně nepožaduje uzemnění strojů 737 NG. Podle CNN nemá ani právo přímo Boeingu nařídit případnou opravu letadel, to spadá do pravomocí amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Společnost nicméně sama zahájila preventivní kontrolu oběžných rotorových lopatek motorů, uvádí BBC.

„Naše doporučení pouze navrhuje lepší zabezpečení letadel v případě, že by se nehoda opakovala,” uvedl člen bezpečnostní rady Robert Sumwalt.

Nehoda se nedala předvídat

NTSB z incidentu neviní Boeing ani aerolinky Southwest Airlines. Prasklina v lopatce, která způsobila explozi a rozbití okna stroje, podle úřadu nebyla detekovatelná, a riziko poškození motoru tak nešlo předvídat. Akcie americké letecké společnosti i přesto po úterním zveřejní finální zprávy vyšetřovatelů klesly o dvě procenta.

Dodavatelem daných motorů pro nadnárodního výrobce letadel je firma CFM International, kterou tvoří americký konglomerát General Electric a francouzský Safran.

Praskliny na lopatkách, mezi křídly a trupem

Úřad FAA nařídil kontrolu strojů 737 NG už letos v říjnu, a to kvůli prasklinám nalezeným mezi křídly a trupem těchto boeingů. Společnost tak podrobila inspekci 810 strojů a poškození zjistila u 38 z nich. Z provozu jich bylo vyřazeno zatím šest – po třech u aerolinií Ryanair z Irska a Qantas z Austrálie.

Kolik stálo uzemnění 737 MAX a kdy stroje poletí?

Už kvůli uzemnění strojů Boeing 737 MAX čelila firma mohutným finančním problémům. Podle zjištění Seznamu po březnové nehodě vycházelo uzemnění jednoho letadla v přepočtu na jeden až dva miliony korun na den. Celosvětově bylo přitom vyřazeno z provozu 371 kusů typu 8 i 9 ve flotilách 59 dopravců, přičemž sedm z nich vlastnila i česká skupina Smartwings.

Americký výrobce letecké techniky aktuálně předpokládá, že komerční provoz těchto letadel obnoví v lednu. Už v prosinci by k tomu podle svého vyjádření mohl obnovit dodávky strojů zákazníkům.

Oživení Boeingu. Zakázky, kam se podíváš

Zakázek vyjednal Boeing v poslední době hned několik. Z posledních to byly dubajské aerolinky Emirates, které koupí 30 strojů 787 Dreamliner v přepočtu za 208 miliard korun. Stejný počet, ale právě problematického typu 737 MAX chce na středně dlouhé lety kazachstánská letecká společnost Air Astana – podle podepsané dohody o objednávce za katalogovou cenu asi 83 miliard korun. Agentura Reuters uvádí, že si dalších deset Boeingů MAX 7 a deset strojů MAX 10 objednali i jiní, ale zatím nejmenovaní dopravci. Za necelých 28 miliard si v pondělí objednala letadla 737–8 MAX i turecká letecká společnost SunExpress.

Boeingu se takto dařilo na aerosalonu v Dubaji. Ve hře má podle Reuters ale i další objednávku, a to na 150 strojů 777X. Obří zakázka se nicméně zpožďuje a agentura navíc uvádí, že bude patrně o 16 procent nižší, tedy pouze na 126 letounů. Dodány měly být příští rok, společnost ale sama uvedla, že se dodávka uskuteční až v roce 2021.

Reklama

Doporučované