Hlavní obsah

Srážce vlaků v Jižní Karolíně se dalo zabránit, jeden z nich neměl nainstalovaný povinný bezpečnostní systém

Nehodě vlaků v Jižní Karolíně se zřejmě dalo zabránitVideo: AP, Reuters

 

Reklama

Nehodě se podle expertů bylo možné vyhnout, pokud by Amtrak Train 91 měl nainstalovaný nový bezpečnostní systém PTC.

Článek

Positive train control, jak zní plné jméno bezpečnostní pojistky, kombinuje navigační systém GPS, bezdrátové rádio a nejmodernější počítače k monitorování vlaků a jejich okolí. Působí jako prevence proti srážkám, vykolejením a překračování povolené rychlosti. Strojvedoucí jsou jeho pomocí informováni o všem, co se s vlakem či jeho okolím děje, navíc však v případě selhání strojvedoucího dokáže systém sám vyhodnotit situaci, zasáhnout a vlak zastavit.

PTC zřejmě mohlo zabránit víkendové tragické nehodě dvou vlaků v Jižní Karolíně - kdyby ovšem tímto systémem oba vlaky disponovaly. Jeden z nich tento bezpečnostní systém zabudovaný neměl.

Nainstalován musí být ve všech vlacích na amerických kolejích do konce roku 2018. Předseda Rady pro národní dopravní bezpečnost Robert Sumwalt pro CNN řekl, že neví, proč vlak číslo 91 bezpečnostní systém PTC neměl.

Kongres nařídil plošné zavedení PTC už v roce 2008, koncová lhůta pro nainstalování systému se ale posunula z roku 2015 na konec letošního roku.

Příčinou víkendové nehody byla nepřehozená výhybka, která nasměrovala osobní vlak přímo do zaparkovaného nákladního vlaku společnosti CSX. Vyšetřovatelé nyní zjišťují, proč výhybka v této poloze byla.

Koleje, po kterých se oba vlaky pohybovaly, jsou vlastněné a ovládané společností CSX. Ředitel společnosti Amtrak Richard Anderson uvedl, že signální systém na trati nefungoval a vlak číslo 91 byl odkázán pouze na dispečery a zaměstnance CSX, kteří ovládali výhybky na této vedlejší koleji.

U amerického města Seattle se zřítil vlak z mostu na dálnici, na místě je nejméně šest mrtvých

Reklama

Doporučované