Hlavní obsah

Starosta centrální Prahy tlačí na Hřiba, aby opět otevřel Smetanovo nábřeží

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Čerstvě zabarikádované Smetanovo nábřeží.

Reklama

Spor o uzavření části Smetanova nábřeží pro auta graduje. Starosta Prahy 1 Petr Hejma dnes odeslal dopis primátorovi Prahy Zdeňku Hřibovi, v němž uzavírku označuje za absolutně nevhodnou pro centrum metropole, a žádá její zrušení.

Článek

„Opatření nebylo s vedením městské části projednáno a má negativní vliv na kvalitu života občanů žijících v bezprostředním okolí a zároveň absolutně nevhodným provedením nerespektuje charakter místa,“ uvedl Hejma (STAN).

Pražský magistrát uzavřel na Smetanově nábřeží jízdní pruh ve směru od Národního divadla. Vznikly tady zahrádky a mají se zde konat kulturní akce. Starosta Prahy 1 Hejma není první, kdo s tím má problém. Věc budí kontroverze. Ozývají se hlasy, a to i zevnitř koalice, že opatření může způsobit dopravní kolaps.

„Velmi mě mrzí, že náměstek Adam Scheinherr prosadil tuto uzavírku bez našeho souhlasu jako koaličního partnera a bez vědomí radnice Praha 1. Obávám se, že takovéto neuvážené kroky mohou vést k dopravnímu kolapsu v centru. Jsme připraveni bavit se o vhodnějších variantách,“ zareagoval na Twitteru Jiří Pospíšil, předseda pražské TOP 09, jenž současně šéfuje zastupitelskému klubu Spojených sil pro Prahu.

Pirátský radní Adam Zábranský zase označil záležitost za „vizuální hnus“. Radnice Prahy 1 pak uzávěru, sestávající z masivních žlutočerných „svodidel“ přirovnala k protiteroristickým zábranám.

Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora, ovšem v rozhovoru pro Seznam Zprávy odmítl, že by se zástupci Prahy 1 a koaličními partnery nechtěl jednat. „Požádal jsem o schůzku Prahu 1, ta mě zatím odmítla, ale doufám, že si to rozmyslí, a stejně tak mám schůzky s mými koaličními partnery,“ řekl Scheinherr. Dodal, že nabídl asi pět termínů. „Nemají ani v jeden čas,“ podotkl.

Foto: Prague City Tourism.

Pražský hrad.

Výtky, že estetické řešení není do historického centra Prahy vhodné, má Scheinherr za opodstatněné. Zábrany ale prý časem zmizí. „Vzhled se mi také nelíbí. Ale když měníme dopravní režim, je prvotně důležité upozornit na změnu řidiče a udělat to co nejvíce bezpečně. Jakmile si doprava sedne a řidiči si zvyknou, tak ty bezpečnostní prvky můžeme odebrat a můžeme tam dát nějaké estetické, kvalitní, důstojné k tomu místu.“

Starosta Prahy 1 Hejma dnes přesto uvedl, že trvá na uvedení Smetanova nábřeží do původního stavu. „Obracím se na vás opětovně s žádostí o okamžité zastavení tohoto opatření, které nejen v daném místě komplikuje dopravní situaci, zejména pak například v hustě obydlené ulici Karoliny Světlé, kterou radnice v minulých letech spolu s jejím okolím pracně zbavovala tranzitní dopravy, ale díky svému značně nevzhlednému řešení, a to v bezprostředním sousedství Národního divadla, významně narušuje důstojnost místa i charakter Pražské památkové rezervace,“ zdůraznil.

Betonové zátarasy se podle něj už staly terčem kritických žertů nejen na sociálních sítích. „Značně tím trpí dobrá pověst našeho hlavního města z tuzemského i mezinárodního pohledu. Dovoluji si také zdůraznit, že k jednosměrnému uzavření Smetanova nábřeží došlo navzdory usnesení zastupitelů hlavního města, které Radu hlavního města zavázalo k projednání plánované uzavírky s radnicí Prahy 1, a to včetně projednání případného dalšího využití nábřeží i k jiným aktivitám. Opatření bylo k naší lítosti v sobotu realizováno navzdory opakovaným žádostem Prahy 1, abyste obyvatele první městské části a uvedenou krásnou lokalitu s výrazným geniem loci tohoto kroku a jeho následků ušetřili.“

Hejma proto žádá Zdeňka Hřiba (Piráti), aby „inicioval pozastavení tohoto opatření a zabránil další degradaci tohoto exponovaného místa v centru Pražské památkové rezervace“.

Podívejte se na kontroverzní úsek.

Praha obecně hodlá zpřístupňováním ulic a otevíráním veřejného prostoru ve prospěch chodců pomoci řešit dopady koronavirové krize. Smetanovo nábřeží je prvním prostorem, kde je automobilová doprava směrem ke Křížovnickému náměstí u Karlova mostu svedená do ulic Divadelní a Karoliny Světlé. Podle vedení města je při postupném uvolňování opatření proti koronaviru třeba hledat cesty, jak znovu oživit centrum města i ekonomiku.

Anketa

„Koronakrize je stejně jako jakákoli jiná krize příležitostí zamyslet se, co dělat jinak, než se věci zase vrátí do zajetých kolejí. Stejně jako mnoho moderních metropolí na západ od Prahy využijeme úbytek provozu, abychom centrum města udělali přívětivější pro Pražany, naše spoluobčany z jiných měst, kteří do Prahy v létě přijedou na výlet, a především pro chodce obecně. Chci, aby novým standardem bylo víc prostoru pro lidi,“ upozornil Scheinherr.

Reklama

Doporučované