Hlavní obsah

Stát chce využívat data z kamionů, aby zjišťoval, zda se nebudou vyhýbat novému mýtu

Přípravy na spuštění nového mýtného systému vrcholí, stát s kraji a obcemi vyjednává o situaci na silnicích 1. třídy.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy, Youtube.com

 

Reklama

Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že po zpoplatnění silnic 1. třídy se víc kamionů vrátilo k využívání dálnic a méně jich začalo jezdit na cestách, které jsou bez mýta.

Článek

Mýtný systém se od příštího roku v Česku rozšíří o 860 kilometrů silnic první třídy. Stát a dodavatel nové satelitní technologie, konsorcium SkyToll a CzechToll, se pokoušejí rozptýlit obavy krajů a obcí, že kamiony zaplaví okresní silnice, na nichž budou moci jezdit zadarmo.

Podle dat z roku 2014, kdy byl podobný systém chystaný pro Česko spuštěn v sousedním Slovensku, se ukazuje, že většina dopravců začala raději využívat rychlejší dálnice (za stejné peníze jako silnice I. třídy), než aby ztrácela čas na obtížněji sjízdných „okreskách“.

„Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že zpoplatnění sítě silnic nižších tříd (v roce 2014 – pozn. red.) mělo za následek meziroční nárůst intenzity dopravy na silnicích vyšších tříd oproti meziročním nárůstům v letech před zpoplatněním silnic nižších tříd,“ uvádí SkyToll v dokumentu pro jednání s vládou a kraji, který má Seznam k dispozici.

Experti konsorcia SkyToll/CzechToll upozorňují, že současně se zpoplatněním silnic I. třídy je třeba přijmout další opatření: zakázat vjezd těžkým nákladním vozům (nad 12 tun) na silnice II. třídy, změnit kategorizace vybraných silnic, upravit sazby mýta pro nákladní vozidla na silnicích I. třídy, které jsou souběžné s dálnicemi (aby se vyplatilo jezdit spíše po dálnicích).

Pro opatření, která by měla pomoci zamezit možnému objíždění mýtných úseků, stát nejspíše využije i dopravní data z kamionů. Možností jejich využití se na dnešním jednání zabývali zástupci Ministerstva dopravy, krajů, obcí a policie.

Pracovní skupina chce využít právě i zmíněné slovenské zkušenosti s rozšířením mýta. Další jednání bude v polovině září, řekl agentuře ČTK mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

„Klademe důraz na komplexní řešení, které nepovede k nárůstu kamionové dopravy a napomůže osazení značek tam, kde chtějí obce či města omezit kamionovou dopravu,“ uvedl po jednání Jemelka. Připomněl tak plán na umísťování dopravních značek, které by na rizikových místech zakazovaly vjezd kamionům.

Anketa

Co říkáte na dražší dálniční známku?
Koupím si ji, je to oprávněné
3 %
Koupím si ji, ale nesouhlasím s tím
49,8 %
Nekoupím si ji
47,2 %
Celkem hlasovalo 5252 čtenářů.

Pro vytipování úseků, které by kamiony mohly objíždět, chce stát využít mimo jiné i dopravní data. Ta by měl shromažďovat díky datovým krabičkám, které jsou ve výbavě každého kamionu. „Ještě letos rádi dodáme data ze sčítačů a plovoucích vozidel,“ dodal mluvčí.

Kraje a obce proti rozšíření dlouhodobě protestují. Obávají se, že povede k objíždění nově zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd, čímž se zhorší stav menších silnic i bezpečnost v obcích.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.

Reklama

Doporučované