Hlavní obsah

Stát se zaručil, banka nepůjčila. Podnikatel prodává osobní majetek

Foto: Dvůr Hoffmeister

Na příběhu restauratéra Martina Hoffmeistera je vidět, jak se mění vztah bank ke klientům podnikajícím v oborech výrazně poškozených covidem-19, jako je gastro a hotelový byznys.

Reklama

31. 3. 15:00

Dvůr Hoffmeister čerpá peníze z programu Antivirus, dostal podporu Covid Gastro a Ubytování. Ale nestačí to. Potřebuje, aby se otevřely aspoň restaurační zahrádky, byť i s podmínkou testu na covid-19.

Článek

„Podpora od státu nám pokrývá základní energie a mzdy, splátky úvěrů už ne. Musíme rozprodávat osobní majetek,“ říká Ada Hoffmeisterová, vnučka českého malíře a spisovatele Adolfa Hoffmeistera a dcera filmového režiséra a kdysi pražského hoteliéra Martina Hoffmeistera.

Absolventka švýcarské hotelové školy se stará o denní chod restaurace Dvůr Hoffmeister ve středočeských Velkých Číčovicích. Podnik nabízí také ubytování a služby jezdeckého centra.

Martin Hoffmeister loni v květnu podepsal s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB) smlouvu o státní záruce na provozní úvěr v rámci programu Covid II. To je veřejně dostupná informace, která se dá zjistit v seznamu vyvěšeném na webu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Když však se státní garancí přišel do své banky, ta mu nakonec odmítla půjčku dát. Přestože mu bankéř pomáhal žádost do ČMZRB vyplnit.

„Dle platných pravidel programu nebyla samotná žádost do Covid II závazným příslibem financování ze strany banky, pouze indikací o možném poskytnutí financování. Stejně tak získání záruky neznamenalo automaticky nárok na získání financování v bance. To bylo všem žadatelům vzhledem k vypsaným podmínkám známo,“ reagoval mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Odvolává se přitom na obezřetný přístup banky a vnitřní pravidla řízení rizika.

„Věnovali jsme se tomu několik týdnů a nakonec z toho nic nebylo. Psali jsme ministru Havlíčkovi, ale bez reakce,“ stěžuje si Hoffmeisterová. „Zkoušeli jsme pak i jiné banky, ale když tam viděli, že podnikáme v gastru, tak nás rovnou odmítli,“ dodává.

A i přesto, že podnikatel půjčku nakonec nedostal, stále visí na webu MPO jakožto příjemce státní podpory. Ministerstvo na dotazy SZ Byznys nereagovalo.

Na příběhu Martina Hoffmeistera je vidět, jak se mění vztah bank ke klientům pracujícím v oborech výrazně poškozených pandemií, jako je gastro a hotelový byznys, cestovní ruch či kultura. Finanční domy jsou daleko ostražitější.

„Rizikovost klientů se může v čase měnit spolu se změnou situace v rámci koronavirových opatření, na což je úzce navázána ekonomická situace v Česku i v zahraničí. Nicméně aktuálně jsou za neprůchodné klienty považováni například zaměstnanci cestovních kanceláří, leteckých společností a ti, kteří pracují v oblasti kultury. Gastronomie plus oblast pohostinství a restauratérství zůstává nadále na seznamu velmi rizikových oborů, záleží na přesné situaci klienta, ale i na zařízení, ve kterém je klient zaměstnán, zda je zařízení aktuálně plně funkční, jak dlouho působí na trhu, na jakou se zaměřuje klientelu apod.,“ popisuje finanční specialistka Veronika Hegrová z portálu Hyponamiru.cz.

Muž patřil 25 let mezi ceněné privátní klienty původně Živnobanky, která se v roce 2007 začlenila pod UniCredit Bank. V bance má dva úvěry, jež celou dobu bezproblémově splácí. Loni využil půlročního moratoria na úhradu splátek jistiny, po jeho ukončení v říjnu splácí půjčky znovu ve výši původních splátek.

V únoru Hoffmeisterovi skončila fixace úrokové sazby firemní hypotéky, z původní 15leté splatnosti zbývá doplatit osm let. „Pouze při fixaci na jeden rok nechala banka sazbu stejnou jako dosud, při delších fixacích to bylo o 0,45 až 0,64 procenta výš,“ popisuje podnikatelka.

Na roční fixaci se zachováním stejného úroku nakonec i kývli. Vyšší splátky si teď nemohou dovolit. Obecně platí, že u průměrné hypotéky ve výši 2,5 milionu korun znamená změna sazby o 0,1 procentního bodu změnu měsíční splátky přibližně o 100 Kč.

Mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek vysvětluje, že ceny zdrojů na mezibankovním trhu od konce minulého roku postupně rostou. „To se nejenom v naší bance promítá do nabízených sazeb pro refixace, a to bez ohledu na jakýkoli obor podnikání klienta,“ říká.

Pohrozit odchodem ke konkurenci

Podobnou zkušenost starou sotva dva měsíce má i spolumajitel úspěšné firmy ze Středočeského kraje. Jméno ani obor podnikání si nepřál zveřejnit, redakce je však zná. Nejde o oblast byznysu, kterou by covid-19 viditelně zasáhl, naopak – zakázek mají teď víc než dost.

„Před pěti lety jsme ještě byli za VIP zákazníky,“ vzpomíná muž na dobu, kdy jim s manželkou minule končila úroková sazba. „Teď při další refixaci nám banka nabídla ze současných 2,19 procenta navýšení úroku o 0,2 procentního bodu,“ říká.

Obešel tedy několik dalších finančních domů. V jedné bance se dozvěděl, že podnikatelé jsou teď riziková skupina a že jako jednatelé s. r. o. musejí počítat s rizikovou přirážkou. Nakonec se mu podařilo svou banku díky konkurenční nabídce dotlačit na sazbu 1,89 procenta.

„Klienti České spořitelny, jimž končí fixace, dostávají na další splátkové období sazby obvyklé v danou chvíli trhu, respektive odpovídající sazebníku spořitelny. Rozhodně neplatí, že bychom u jakékoli skupiny klientů promítali potenciální riziko nesplácení,“ tvrdí mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

„Je samozřejmé, že při novém cenovém ujednání, refixu, vždy vyhodnocujeme rizikovost klientů. Dlouhodobě uplatňujeme praxi, při které vyhodnocujeme komplexně naši historickou zkušenost s daným klientem, například jeho řádné splácení, míru a trend absolutního zadlužení dané domácnosti, chování na běžném účtu a řadu dalších faktorů. Do cenového ujednání samozřejmě promítáme i aktuální cenu zdrojů, stejně jako do úrokových sazeb nových hypoték,“ konstatovala mluvčí Equa bank Kateřina Petko.

Martin Hoffmeister má v UniCredit Bank ještě jeden úvěr. V dodatku ke smlouvě se píše, že pokud se firmě sníží obrat proti plánu, je povinna složit garanci ve výši půlroční splátky. „To by v našem případě znamenalo složit půl milionu. Banka nám tím uplatněním dodatku hrozila, ale nakonec jsme se po třech měsících obav domluvili, že to neudělá, za což jsme opravdu rádi,“ říká Ada Hoffmeisterová.

Petr Plocek uvedl, že jde o takzvaný rezervní účet, který je tržním standardem v oblasti financování komerčních nemovitostí, financování fotovoltaických elektráren či obecně v investičním projektovém financování. Na počátku financování, první rok až dva, tvoří klient rezervu na případně nedostatečné cash flow na splácení v budoucnu.

„Rezervní účet pomáhá klientům překlenout období nedostatečného cash flow bez toho, aniž by byli dle požadavků regulátora ČNB jinak standardně označeni jako nevýkonný úvěr v selhání se všemi důsledky,“ konstatoval mluvčí UniCredit Bank.

Aspoň zahrádku

Dvůr Hoffmeister čerpá peníze z programu Antivirus, díky tomu nejsou nuceni propouštět zaměstnance, kterých mají deset. Dostali také podporu Covid Gastro a Ubytování. Ale nestačí to.

Teď se upínají k tomu, že se budou moci otevřít aspoň restaurační zahrádky. I třeba s podmínkou testu na koronavirus. „Aspoň pro menší skupinky, abychom mohli dělat svatby, které tvoří základ našeho podnikání,“ doufá.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované