Hlavní obsah

Stavba rekordního tunelu z Prahy na jihozápad se vrací. Mohl by mít 24 kilometrů

Rekordně dlouhý tunel z Prahy do Berouna.Video: Hanuš Hanslík

 

Reklama

Na stavbu mezi hlavním městem a Berounem se pomalu zapomnělo, ale stavitelé obnovují plány.

Článek

Stát oživuje plány na stavbu nového železničního tunelu z Prahy do Berouna.

Na stavbu, kterou připravoval už na přelomu tisíciletí, se pomalu zapomnělo, ale nyní se k ní stavitelé vracejí.

Tunel by mohl mít na české poměry rekordní délku 24 kilometrů a v polovině letošního roku chce Správa železniční dopravní cesty vypsat soutěž na takzvanou studii proveditelnosti.

Vlakem podél vody

K projektu tunelu se stát vrací především proto, že současná trať z Prahy do Berouna svou kapacitou ani možnostmi do budoucna nestačí. Vede klikatým údolím Berounky a není ji možné přestavět tak, aby vyhovovala vysokorychlostním tratím.

V následujících letech se sice bude postupně opravovat, ale do budoucna se s ní počítá jen pro regionální dopravu. Pro vysokorychlostní dálkové vlaky, jak osobní, tak nákladní, by měl sloužit právě plánovaný tunel.

V barrandovské skále

Podle původních plánů se počítalo s tím, že by tunel začínal už v pražských Hlubočepích v barrandovské skále. Končil by až těsně před Berounem, kde by ho s tamním nádražím spojil nový most.

Počítalo se také s tím, že by byl na tunel odbočkou napojen železniční most v pražském Braníku. Ve hře ale byly i další varianty, například kratší tunel, který by začínal až u Černošic.

Dva kilometry u Rakovníka

Dosud nejdelší železniční tunel v České republice je na trati z Lužné u Rakovníka do Chomutova a nemá ani dva kilometry. Ve výstavbě už ale je čtyřkilometrový tunel Ejpovice. Ten stojí stejně jako plánovaný tunel do Berouna na trase z Prahy do Plzně.

Nejdelším železničním tunelem světa je od loňska Gotthardský tunel. Měří 57 kilometrů.

Jak by mohl vypadat 24 kilometrů dlouhý připravovaný tunel z Prahy do Berouna, na to se podívejte ve videoreportáži.

Reklama

Související témata:

Doporučované