Hlavní obsah

Stavba s podpisem plzeňského hejtmana má další problém

Další potíže plzeňského depa: Do insolvenčního řízení se přihlásilo už sedm firem. Video: Karel Hrubeš

 

Reklama

Kolem zakázky na plzeňskou stavbu století – depa pro městský dopravní podnik – se vznášelo podezření úřadů, že z ní byly vyvedeny desítky milionů korun. Jak nyní navíc zjistil Seznam, řada firem, které se na stavbě podílely, dosud čeká na své peníze.

Článek

Od února je jeden z dodavatelů stavby depa pro dopravní podnik v Plzni v insolvenčním řízení. Firma Engada Europe, za kterou stojí dvojice vrcholných porevolučních politiků, byla navíc už v minulosti v podezření úřadů, že ze zakázky vyváděla peníze.

Zakázku na depo podepsal tehdejší generální ředitel Škody Transportation (sdružení firem kolem společnosti Škoda City Service - stoprocentně ovládané Škodou Transportation - zakázku získalo) a současný plzeňský hejtman za ČSSD Josef Bernard.

Celkem se do insolvenčního řízení s Engadou přihlásilo už sedm firem. Poslední začátkem března. Jde především o dodavatele ze stavby plzeňského depa. Po firmě, za kterou prostřednictvím dalších dvou společností stojí někdejší poslanci Federálního shromáždění Rostislav Senjuk a Drahomíra Kovaříková, chtějí dohromady částku přes šedesát milionů korun.

Peníze šly do zahraničí

Jak napsal Seznam už na podzim, o společnost Engada, respektive jí vystavené faktury pro Škoda City Service se zajímala protikorupční policie, a to na základě trestního oznámení Finančně analytického útvaru.

Šlo o 162 milionů korun, které podle trestního oznámení údajně nebyly použité na stavbu depa, ale měly být údajně prostřednictvím dalších lidí a firem vyvedeny do zahraničí.

Plzeňská Škodovka se od problémů Engady distancuje. Argumentuje tím, že zaplatila všechno tak, jak měla a depo stojí. Potíže Engady se jí tedy netýkají.

„Společnost Škoda City Service zdůrazňuje, že veškeré své závazky vyplývající pro ni z titulu uzavřené smlouvy o dílo se sdružením City, jejímž předmětem byla výstavba odstavného závodu, řádně a včas splnila a uhradila,“ napsala Seznamu Anna Hejduková ze Škoda City Service.

Jak v rozhovoru pro Seznam na podzim uvedl nynější hejtman Bernard, Škoda si jednotlivé dodavatelské firmy sama vybírala v interním tendru.

Seznam se spojil jak s Rostislavem Senjukem, tak Petrem Kutným, který je v současnosti jediným manažerem této firmy. Ani jeden z nich se však na téma peněz, které Engadě chybí, nechtěl bavit. „Peníze z Engady šly na úhradu závazků,“ napsal Kutný v SMS zprávě.

Začátky v Občanském fóru

Jak už bylo řečeno, Engadu spoluovládá pomocí dvojice společností Europaric a Gompa Rostislav Senjuk, někdejší šéf Strany soukromníků a bývalý poslanec. Druhým spoluvlastníkem firmy Gompa je další bývalá vrcholná politička a členka Strany soukromníků – Drahomíra Kovaříková.

Senjuk byl spolu s hejtmanem Bernardem při založení Občanského fóra plzeňské Škody. Zatímco nynější hejtman byl spoluzakladatelem, Senjuk byl mluvčím fóra. Oba muži v té době pracovali v těžkém strojírenství Škodovky. Senjuk jako pracovník výzkumu, Bernard coby revizní technik.

Reklama

Doporučované