Hlavní obsah

Stavbaři v pondělí začnou s dostavbou D4 mezi Příbramí a Pískem

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Úsek má být v provozu do konce roku 2024. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku, stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.

Článek

D4 z Prahy na jih Čech se staví od 60. let minulého století. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů dálnice na Písecku. Dostavět zbývá 32 kilometrů mezi Háji a Miroticemi na Písecku.

Nový úsek D4 má vybudovat konsorcium DIVia, které tvoří firmy Vinci a Meridiam. Poté bude dálnici 24 let a čtyři měsíce provozovat a udržovat, za což mu stát bude platit. Přípravné práce spojené hlavně s kácením zeleně začaly letos v březnu, od května stavbaři vytyčovali zábory stavby. Nový úsek ponese název Via Salis neboli Solná stezka podle historické stezky procházející Příbramí a Pískem, která byla v minulosti využívaná hlavně pro obchodování se solí.

V Česku jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze, který byl se podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) mohl stát vzorem pro příští dopravní stavby. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec vybudoval konvenčním způsobem prostřednictvím SFDI. Projekt však vyvolal i kritiku. Například hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že jeho hlavním problémem je financování, které je podle něj pro stát nevýhodné.

Obce na trase nového úseku si od dostavby D4 slibují, že skončí zácpy na strakonické silnici I/4 a ubude nehod. Přínosem bude podle nich také rychlejší cestování do Prahy. Poukazují na to, že strakonická silnice je i hodně nepřehledná. Řidiči tam často bourají, výjimkou nejsou smrtelné nehody.

První část strakonické dálnice u Prahy byla otevřena v roce 1966. Následovaly v 70. letech úseky kolem Jíloviště po Řitku a v 80. letech od Řitky ke Skalce u Příbrami. V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice - Třebkov. Zatím naposledy se D4 prodloužila o pět kilometrů v roce 2017, kdy se otevřel úsek Skalka-Háje. Na prodloužení netrpělivě čekali hlavně lidé v Dubenci, nový dálniční úsek slouží i jako obchvat obce a odvedl z ní tranzitní dopravu.

Stát chce kromě D4 v budoucnu dokončit i další důležitou dopravní tepnu vedoucí na jih, dálnici D3, jež má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Po dokončení obou dálnic si budou moci lidé cestující napříč republikou snáz vybírat cestu podle dopravní situace. Zatímco v jižních Čechách se v minulosti stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces k D3 stále na začátku. Odpůrcům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Ministerstvo dopravy namítá, že tato trasa nezpůsobí problémy v zastavěných aglomeracích.

Reklama

Doporučované