Hlavní obsah

Štědrý bonus. Bankrotující autopůjčovna vyplatila manažerům miliony

Foto: https://www.flickr.com/

Ilustrační fotografie.

Reklama

Společnost bojuje o přežití, nemá na platy svých zaměstnanců, nesplácí dluhy, ale bohatě odměňuje své šéfy. Prý je nechce ztratit.

Článek

Málokdo chce zůstat na lodi, která jde ke dnu. Manažeři v síti autopůjčoven Hertz ale mají dost dolarových důvodů, aby zůstali. Firma jim totiž 19. května vyplatila celkem 16,2 milionu dolarů (v přepočtu 398,5 milionu korun), aby je udržela v podniku. Má to jeden háček: pokud nevydrží do 31. března příštího roku, musí peníze vrátit. Informaci přinesl web CNN Business.

Společnost si přitom na začátku května po zmeškání leasingové splátky najala firmu FTI Consulting, aby společnými silami zabránily bankrotu: k 31. březnu dosáhl její celkový dluh 18,75 miliardy dolarů. Podala mimo jiné žádost o reorganizaci ke Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC).

Hertz

Americká síť autopůjčoven byla založena roku 1918, takže je jednou z nejstarších svého druhu.

Od té doby několikrát změnila svého majitele, v padesátých letech minulého století expandovala do Evropy a postupně se probojovala i na čínský trh.

Nedávno byla označena za druhou největší půjčovnu automobilů v USA.

Byznys pod jménem Hertz, Dollar či Thrifty provozuje ve sto padesáti zemích světa, má více než deset tisíc franšízových poboček.

V loňském roce měla okolo 38 tisíc zaměstnanců.

Tři dny před přidělením bonusů byl Paul Stone povýšen na generálního ředitele, přičemž si podle plánu připsal 700 tisíc dolarů. Hlavní finanční ředitel Jamere Jackson dostal o sto tisíc méně a hlavní marketingový ředitel Jodi Allen se může radovat ze zhruba 190 tisíc dolarů.

Tisíce lidí bez práce

Na otázky novinářů společnost neodpověděla, ale ve svém prohlášení uvedla, že platby jsou odůvodněny finanční a provozní nejistotou, které společnost a její zaměstnanci čelí. Bonusy také prohlásila za nezbytné z toho důvodu, že potřebuje klíčové zaměstnance a nestojí o snížení pracovních sil spolu s riziky, jež odchod přináší.

I tak to ale nevypadá vůbec dobře: půjčovna aut rozdává peníze, které nemá, a navíc od poloviny dubna propustila přes 14 tisíc svých zaměstnanců. To je více než třetina pracovníků, jež měla z dostupných údajů v loňské roce. Podniku navíc nesvědčí pandemie koronaviru, protože těží hlavně z cestovního ruchu.

Propouštění nekončí

Minulý týden společnost v tiskové zprávě uvedla, že autopůjčovna plánuje uzavřít zatím nezveřejněný počet provozoven mimo letiště. Jen ve Spojených státech jich má přitom přes dva a půl tisíce. To by znamenalo propouštění dalších zaměstnanců.

Hertz požádal o povolení vyplácet odstupné zaměstnancům, kteří byli propuštěni před podáním žádosti o bankrot. V USA totiž ze zákona platí, že pokud společnost o bankrot zažádá, nemůže nadále odstupné vyplácet.

Zhruba dva a půl tisíce pracovníků stále čeká na odstupné od podniku, což představuje necelých 11 milionů dolarů. Vyplácením si chce firma udržet přízeň zaměstnanců a snížit riziko soudních sporů. Slibuje si, že až se cestování zase probere, některé propuštěné zaměstnance najme zpátky.

Reklama

Doporučované