Hlavní obsah

Štíty, pásky i třetina stolů. Tak otevřou největší fastfoody v Česku

Podívejte se, jak otevřou největší fastfoody v Česku.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Při poslední velké vlně rozvolnění - v pondělí 25. května - otevřou za přísných hygienických podmínek i hospody, bary a restaurace. Jak budou vypadat podniky, kde bývají největší davy a fronty?

Článek

Minimální vzdálenost stolů na 1,5 metru se ve dvou největších řetězcích rychlého občerstvení v Česku od začátku příštího týdne projeví různě - v jednom budou na zákazníky čekat výstražné pásky, ve druhém nálepky na stolech s upozorněním. Ale v obou budou „na place“ zaměstnanci hlídající odstupy.

Mytí rukou co půl hodiny

Ve vnitřních provozech KFC, které je na tuzemském trhu na počet poboček od loňského prosince největší, budou prvně zmíněné pásky. Počet míst k sezení se tak podle vedení řetězce zmenší v průměru zhruba na třetinu. Výrazně se zato zvýší intervaly, kdy si budou zaměstnanci mýt ruce: oproti předchozí hodině každých 30 minut, a pravidelná obměna nemine ani jejich ochranné pomůcky.

KFC v Česku.

Ochranná plexiskla

S rouškami budou čekat na hosty i pracovníci v McDonald's. Zatímco pro své stoly zvolil druhý největší fastfood v Česku šetrnější variantu v podobě nálepek s výzvou, aby zákazníci nechali místo prázdné (pokud nejsou větší rodina), třeba u pultů se od konkurence liší ochrannými plexiskly pro větší oboustrannou bezpečnost.

Oběma řetězcům jsou nicméně společné všudypřítomné dezinfekce, informační cedule i nálepky na zemi upozorňující na rozestupy. Jejich dodržování a například i to, aby lidé uvnitř měli roušku v momentech, kdy nebudou jíst, mají kontrolovat členové personálu, který rovněž absolvoval dodatečné bezpečnostní školení.

McDonald's v Česku.

Expandoval rozvoz, ztráty ale byly výrazné

Společné jsou podnikům samozřejmě také ztráty za 72 dní uzavření jejich vnitřních prostor. A to i přes zvýšený zájem o rozvoz a výdejní okénka, která v obou případech řetězce držely otevřená u více než poloviny svých poboček. Pouze jeden z nich však zažádal o formu vládní podpory.

„Propad jsme měli jako všichni ostatní a byl zásadní. My jsme se snažili otevřít co nejvíce restaurací a více než 50 procent našich restaurací fungovalo. Věřím, že od pondělí to bude 100 procent a na tržbách budeme co nejdříve,“ uvedl Libor Hubík, prezident značky KFC v Česku a Rakousku, pro Seznam Zprávy.

Odhad ztrát v KFC.

Vládní podpora: ano a ne

Poslední zveřejněné výsledky hospodaření společnost AmRest, pod kterou řetězec spolu s podniky Burger King a Pizza Hut spadá, uváděly růst tržeb v Česku předloni o 22 procent. Lidé v jeho restauracích utratili 4,4 miliardy korun.

„Využili jsme kurzarbeitový program (Antivirus) na podporu zaměstnanců a to byl ten základ, se kterým jsme pracovali a pracujeme dnes,“ dodává Hubík.

Také McDonald's naposledy zveřejnil své tržby v roce 2018, ve kterém rostly tehdy ještě v 99 restauracích o 12,2 procenta na 5,81 miliardy korun. Letošní ztráty za více než dva měsíce uzavření vnitřních provozů odhaduje „řádově na desítky procent“.

Odhad ztrát v McDonald's.

„Na druhou stranu se nám podařilo velmi aktivně zvýšit procentuální podíl na drive-in, rozvozu a dalších službách, kde jsme ztráty na tržbách kompenzovali,“ vysvětluje Jaroslav Sedláček, provozní ředitel McDonald's v Česku, s tím, že společnost žádný z programů vládní podpory nevyužila.

Rozvoz na historicky nejvyšší tržby zvýšilo také KFC, a to až o 50 procent.

Reklama

Doporučované