Hlavní obsah

Stojící vleky jsou pro jedno odvětví dar. Prodeje skialp vystřelily

Foto: Profimedia.cz

Poptávka po skialpu aktuálně násobně přesahuje nabídku. Ilustrační foto.

Reklama

Nalepit na lyže pásy a stoupat. Uzavřená lyžařská střediska rovná se výhra pro výrobce a distributory skialp.

Článek

Vládní opatření, která zastavila provoz horských vleků a lanovek, způsobila obrovský růst zájmu českých zákazníků o vybavení na skialpinismus.

Některé zboží je v současné době dokonce vyprodáno, hlásí obchodníci. Výbavu poptávají lidé napříč generacemi, nekupují pouze nejlevnější modely, ale za výrobky jsou ochotni si připlatit.

Skialpinismus si v Česku podle obchodníků získává v posledních letech stále více příznivců. Zájem rostl rovnoměrně a pozvolna, současná situace ho však zrychlila.

Podle Stanislava Heczka, který provozuje internetový obchod SkiAlpShop, zájem rostl sám o sobě už dříve v řádech desítek procent. Právě pandemie koronaviru a následná opatření, včetně uzavření vleků a lanovek, vystřelila poptávku odhadem až o tři sta procent.

To potvrdil také manažer sítě obchodů Rock Point Adam Mašík. Podle něj se poptávka meziročně minimálně zdvojnásobila.

Sportovní set na skialpování se podle odborníků skládá z lyží, pásů, vázání a bot. To vše se dá podle Mašíka koupit od 30 000 korun.

Podle Stanislava Heczka měl jeho obchod štěstí. „Zákaz fungování vleku nás nezasáhl a obchody pokračují ještě v lepším než kdy dřív. Problém je jediný. S tak obrovskou poptávkou, jakou zaznamenáváme letos, nikdo nepočítal, jak z obchodníků, tak ani výrobců.“

„Zájem evidují všichni v oboru tak vysoký, že nedostatek vybavení eviduje celá Evropa i některé země mimo ni,“ dodává bývalý závodník pro Seznam Zprávy.

I přes to, že poptávka aktuálně násobně přesahuje nabídku, není možné tak rychle zásoby doplnit, míní obchodník. Podle něj chybí základní suroviny a řetězec od výroby až k distribuci je na aktuální stav sezony příliš dlouhý. Obnovení nabídky tak lze čekat až v příští sezoně.

„Problém začal už na jaře, kdy se obchodníci báli dělat větší objednávky, protože nevěděli, co bude v dalších měsících z pohledu epidemie. Ani výrobci, ani dodavatelé nechtěli jednoduše příliš riskovat. Už tehdy situace omezila výrazný růst vyráběného zboží a bylo jasné, že by nabídka se zvýšenou poptávkou neudržela krok,“ vysvětluje Heczko pro Seznam Zprávy.

Pro někoho výhra, pro jiného prohra

To, jaký zažívá po celé Evropě boom skialpinismus, odráží aktuální protiepidemická opatření v horských střediscích i za hranicemi. Milan Luštinec, majitel společnosti Lusti, která v Česku vyrábí lyže, naopak sezonu považuje za katastrofu.

„Už na jaře si distributoři objednávali množství našich výrobků. Pak přišlo ale striktní uzavření a obchodníci od nás téměř žádné zboží neodkoupili. Následně byl uzavřen provoz i skiareálů. Jedinou možností jsou tedy skialpy, které jsou v letošní sezóně alternativou běžných lyží, které vyrábíme jako hlavní produkt,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy majitel firmy.

Podle jeho slov prodeje skialpového vybavení rozhodně běžnou sezonu nenahradí. „Máme plný sklad zboží, které si na podzim nikdo neodebral. Tohle nás jen drží nad vodou. Aktuálně přes 90 procent tvoří příjmy právě ze skialpového vybavení. Celkově nám ale prodeje klesly až o dvě třetiny,“ popisuje stav Luštinec.

I přes těžkou situaci si je podnikatel jistý, že těžkou sezonu podnik zvládne. Trápí ho však jiná věc a to jsou právě zásoby na skladě.

Až dvě třetiny zboží, které firma vyrobila pro letošní sezonu, totiž zůstanou dostupné zákazníkům i v příštím roce. „Jako kdyby nám někdo vymazal rok života. Strach mám o své zaměstnance, pro které tak nebudu mít práci,“ dodává.

V nové zimní sezoně mohly tuzemské skiareály fungovat jen mezi 18. a 26. prosincem. Protiepidemická vládní opatření platí zatím do 22. ledna. Zlepší-li se epidemická situace, zimní střediska budou podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) určitě jedním z prvních oborů, které vláda uvolní, řekl v pondělí.

Reklama

Doporučované