Hlavní obsah

Strojvůdce vlak zastavil, pak se prudce rozjel. Střet byl v rychlosti 67 km/h

Foto: SŽDC

Srážku vlaků u Českého Brodu v úterý večer nepřežil strojvedoucí.

Reklama

Ve stejném místě o tři roky dříve stejný strojvůdce srážce vlaků zabránil. V úterý večer se mu stal úsek osudný.

Článek

Vyšetřování úterní tragické srážky vlaků na hlavním koridoru u Českého Brodu stále víc odhaluje podivné chování strojvůdce vlaku City Elephant.

Na koridorové trati mezi Prahou a Kolínem musí podle ministra dopravy Karla Havlíčka strojvedoucí každých deset až 20 vteřin mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se znovu rozjet. A to se také stalo v úterý kolem půl desáté večer. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,“ řekl ČTK Havlíček.

Server zdopravy.cz uvedl, že strojvůdce u návěstidla zastavil, po deseti sekundách se ale znovu rozjel až na rychlost 87 kilometrů v hodině a do poštovního nákladního expresu narazil v rychlosti 67 kilometrů za hodinu. Jasné tak je, že strojvůdce na návěst Stůj reagoval. Proč ale vlak znovu rozjel tak vysokou rychlostí, zůstává nadále nejasné. Souprava těsně před srážkou navíc pravděpodobně nebrzdila a strojvůdce byl při střetu stále v přední kabině. Jednou z možností selhání strojvedoucího je tak i náhlá zdravotní příhoda.

Únava by naopak příčinou nehody být neměla. Havlíček čtyřicetiletého strojvedoucího označil za zkušeného, přepracovaný podle něj nebyl, vrátil se z dovolené. To potvrdily i České dráhy.

iRozhlas.cz uvedl, že strojvedoucí ve stejném úseku, který se mu v úterý stal osudným, před třemi lety zabránil srážce vlaků. Tehdy za to od vedení Českých drah získal ocenění. „Můžeme potvrdit, že se jednalo o strojvedoucího, který v červnu 2017 svým jednáním a pozorným výkonem služby zabránil v Českém Brodě srážce vlaků a rozsáhlým škodám na majetku i možné újmě na zdraví cestujících,“ napsala serveru mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Za týden jde o třetí srážku vlaků na české železnici, všechny podle dosavadního vyšetřování způsobila lidská chyba. Havlíček míní, že nejde o systémová pochybení, ale jednotlivá selhání. Chce posílit personál a zvýšit investice do bezpečnosti. Na tom se shodla také nově sestavená Bezpečnostní komise pro železnice, která se ve středu večer sešla.

Audit strojvedoucích a masivní kontrola

Drážní úřad nyní připravuje audit zaměřený na práci strojvedoucích a jejich podmínky. Uvedl, že vyzve všechny dopravce k vlastní analýze chybovosti na drahách. Státní úřad inspekce práce spustí masivní kontroly dodržování zákoníku práce a zejména pracovní doby na železnici, uvedla ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD). Zaměstnanci nemohou být přetěžováni, dodala.

Podle Ivo Drahotského z dopravní fakulty Jana Pernera pardubické univerzity chybí dozorový orgán, který by kontroloval strojvedoucí tak, aby byla zajištěna jejich kvalita. V České televizi (ČT) upozornil, že dříve měli strojvedoucí znát jen několik tratí, dnes je zaměstnavatelé „tlačí“ k tomu, aby znali celou republiku.

Představenstvo Českých drah se ve středu dohodlo na tom, že firma zintenzivní kontroly práce strojvůdců a bude chtít zlepšit jejich výcvik a trénink. Počet kontrol se už loni meziročně zvýšil o čtvrtinu, uvedl šéf státního dopravce Václav Nebeský. Pro jednokolejné regionální tratě bez elektronického zabezpečení dráhy připraví systém, který bude strojvedoucí upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a varuje je před vozidlem v protisměru.

Vytížený úsek s vysokým zabezpečením

Osobní vlak CityElefant, kterým jelo přes 100 lidí, v úterý kolem 21:30 narazil do stojícího poštovního vlaku. Strojvůdce osobního vlaku zůstal zaklíněný v kabině, jako jediný srážku nepřežil. Osm zraněných lidí, které po srážce rozvezla záchranná služba do vinohradské a Thomayerovy nemocnice v Praze a do českobudějovické nemocnice, je mimo ohrožení života. Dva z nich už jsou doma. Jednoho zraněného záchranáři odvezli do pražské Ústřední vojenské nemocnice, jeho stav vyžaduje intenzivní péči. Další lehce zranění skončili v nemocnicích v Kolíně a Nymburce.

Vlaky se srazily na jednom z nejvytíženějších úseků a podle Havlíčka jde o nejlépe zabezpečenou trať v ČR. Incidentů na železnici v posledních letech přibývá. Většina se jich stává na celostátních tratích. Postupně roste i počet incidentů po nedovolené jízdě vlaku, vyplývá z údajů Drážní inspekce. Jednou z příčin může být podle expertů čím dál vyšší hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku meziročně naopak klesl, v posledním týdnu se však stalo několik vážných nehod.

Nejtragičtější z poslední doby byl střet dvou vlaků na regionální trati u Perninku na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a 24 bylo zraněno. Silně poničený vlak RegioNova drážní hasiči nechali z Perninku odvézt na kamionu, půjde do šrotu.

+20

Reklama

Související témata:

Doporučované