Hlavní obsah

Superúřadem proti byrokracii. Schvalování stavebního zákona finišuje

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto

Reklama

Česko obsadilo v rychlosti stavebního řízení 157. příčku na světě a prosadit některé projekty trvá i desítky let. Změnit by to mohl superstavební úřad, se kterým počítá nový stavební zákon.

Článek

„Stavební řízení nesmí být nadále zatíženo byrokratickým marasmem,“ prohlásila ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO). Souhlasili s ní všichni účastníci debaty, kterou na středu svolalo Sdružení pro architekturu a rozvoj. Přesto někteří neskrývali pochyby, jestli se byrokracie nejlépe zlikviduje tím, že se založí nový superúřad.

Nový stavební zákon z pera ministryně Dostálové schválí Sněmovna podle plánu před koncem dubna a přes pravděpodobné protesty Senátu ho prezident podepíše nejpozději v létě. Díky zákonu vznikne v lednu 2022 Nejvyšší stavební úřad s třinácti tisíci úředníky a po přechodném období začne v červenci 2023 fungovat naostro.

Pro stavebníky bude všechno rázem lepší. Nebude nutno shánět jako dosud desítky razítek, protože vystačí jediná žádost u superúřadu. Ten vyřídí všechno potřebné nejpozději do roka včetně případného odvolání a přezkumu ve vyšších patrech své řídicí struktury. „Věřím, že zákon získá podporu, odložení by jen prohloubilo agónii a to si nemůžeme dovolit,“ apeluje ministryně na poslance.

Češi jsou v povolování staveb až 157. nejrychlejší na světě, proto zásadní změnu požadoval v debatě každý. „Od roku 2006 se povolovací proces komplikoval a komplikoval. Je zázrak získat za pět až sedm let stavební povolení na stavbu bytů, i když nepotřebujete měnit územní plán,“ upozornil na těžkosti investorů Dušan Kunovský, zakladatel společností Central Group, která staví v Praze nejvíc.

Ještě horší zkušenosti má šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „U některých dálnic se marně snažíme získat povolení desítky let,“ stěžuje si ředitel státní firmy. Územní řízení na část pražského okruhu spojující dálnice D1 a D11 trvalo dvanáct let, tím však byrokracie nekončí, protože ještě následuje stavební řízení. Zvláště při povolování tak složitých staveb, jako jsou dálnice, by silný státní úřad byl nejvhodnější.

„Preferujeme velký aparát,“ dodává šéf ŘSD. Podle ředitele pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřeje Boháče je současný model povolování staveb důvodem, proč namísto dálnic jako Poláci stavíme za evropské peníze hlavně rozhledny.

Ne každý je nadšený

Přesto nemá zákon v navržené podobě všeobecnou podporu. Vznik superúřadu situaci ještě zhorší, obává se například místopředseda opoziční ODS Martin Kupka. „S paní ministryní se shodujeme, že je při povolování staveb třeba zamezit ping-pongu mezi úřady, stanovit přísné lhůty a zavést fikci souhlasného stanoviska,“ ujišťuje občanský demokrat.

Pochybuje však, že může mít smysl „superbyrokratická revoluce“. Do nového úřadu bude třeba získat třináct tisíc úředníků. Pokud se to nepodaří, současný problém se jenom prohloubí. „Pověsíte pak na úřad nápis, že v příštích dvou letech bude schvalování staveb zpomaleno?“ zeptal se místopředseda Kupka řečnickou otázkou. „Také se trochu bojíme toho, jestli se pro úřad najdou lidé,“ potvrdil ředitel ŘSD Mátl, v čem může být hlavní komplikace.

Vybudováním superúřadu se Ministerstvo pro místní rozvoj vydává úplně špatnou cestou, míní dokonce ředitel IPR Boháč. S výjimkou Slovenska se podle něho ve všech evropských zemích povolují stavby rychleji. Zároveň jsou Česko a Slovensko v Evropě jedinými zeměmi, kde povolování nemají na starost obce, ale stát. „Spojitost mezi systémem a rychlostí není náhodná,“ zdůrazňuje expert.

Dnes žádosti o stavební povolení vyřizují státní úředníci placení obcí. To se má podle nového zákona změnit, ovšem změna míří opačným směrem, než je třeba, varuje ředitel Boháč. Napříště bude své úředníky platit přímo stát a zároveň budou podléhat přísné hierarchii odpovídající například současnému systému finanční správy.

Obavy má i náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (TOP 09), který přinejmenším žádá o to, aby města převzala veškerou pravomoc při územním plánování. Bez státních úředníků mohou být složité dohody o městském rozvoji efektivnější.

Rozpory přesto nejsou tak velké, aby schvalování zákona zastavily. Přinejmenším to předpokládá náměstkyně na Ministerstvu místního rozvoje Marcela Pavlová. „Mám radost z toho, že napříč existuje shoda, že nový stavební zákon potřebujeme,“ uvedla jedna z hlavních autorek převratné stavební normy.

Reklama

Doporučované