Hlavní obsah

Švandovo divadlo nově nastudovalo slavného Cyrana z Bergeracu

Švandovo divadlo.

Reklama

Slavný milostný příběh z Paříže 17. století, v němž se upřímný cit schovává za vybroušenou poezii, hru Cyrano z Bergeracu dnes uvedlo Švandovo divadlo na Smíchově.

Článek

Režisér Martin Františák, umělecký šéf divadla, pro nové nastudování klasické hry využil nové přebásnění britského dramatika Martina Crimpa v překladu Ester Žantovské. Záměrem inscenátorů bylo, aby inscenace promlouvala k divákovi jazykem dnešní doby. Hlavní roli nosatého šermíře nešťastně zamilovaného do své sestřenice Roxany ztvárnil Luboš Veselý.

„Zajímají mě výrazné osobnosti básníků, filozofů, výtvarníků, všechny pestré vrstvy jejich života a díla, včetně jejich proklatosti. V takovém životě tak může divák spatřit své sny, prohry – a může se jim také vysmát. A právě o tom je i Cyrano z Bergeracu,“ řekl Františák. Podle něj Crimpův přepis Cyrana pracuje se slovem jako s prostředkem moci. „Ukazuje společnost, v níž se jedná v první řadě slovem a teprve pak činy. Pomocí slov tak vzniká zdánlivý pocit řádu, zatímco krize je na spadnutí,“ uvedl režisér, jehož pojetí dává vyniknout také rytmu, múzičnosti a poetice Crimpovy adaptace.

Příběh milostného trojúhelníku mezi Roxanou, Kristiánem a Cyranem tak, jak jej napsal Edmond Rostand, je všeobecně známý ze stovek inscenací. „Adaptace britského dramatika zachovává veškeré motivy původního díla Edmonda Rostanda, zbavuje ho však romantického ornamentu. Opouští alexandrín a k současnému divákovi promlouvá vášnivou poezií dnešní doby, která si nebere servítky a přechází od rapu, přes volný verš až k jazykovému minimalismu,“ uvedl dramaturg David Košťák.

Adaptace Martina Crimpa vznikla na popud britského režiséra Jamieho Lloyda, který se stejně jako Crimp snaží bojovat proti tendencím současného divadla a přiblížit se filmovému realismu. Cyrano v Crimpově přepisu po svém prvním uvedení v londýnském Playhouse Theatre v roce 2019 vzbudil velký ohlas. Od té doby ho chtěli ve Švandově divadle také inscenovat. Původně měla mít hra premiéru v říjnu 2020, tedy deset měsíců od jeho světové premiéry v londýnském Playhouse Theatre.

Roli mladého kadeta Kristiána, který na rozdíl od Cyrana nevládne kouzlem slov, hraje Petr Kult v alternaci s hostujícím Dominikem Telekym. Třetí vrchol milostného trojúhelníku, Roxanu, v případě nové inscenace studentku a intelektuálku, ztělesnila Natálie Řehořová. V Crimpově úpravě je Roxana silná žena, která má svůj osud pevně v rukou. Je však zodpovědná i za svoje chyby. Není tak obětí Cyranovy lsti, ale obětí své vysněné představy, že bude milovat nositele fyzické krásy, který k tomu má být ještě dokonalým básníkem.

V dalších úlohách vystupují Bohdana Pavlíková, Robert Jašków, Matěj Anděl, Jan Grundman, Tomáš Petřík, Petr Buchta, David Punčochář, Anna Stropnická a hostující Jan Mansfeld, Pavel Novák a Adam Joura v alternaci s Eliášem Jeřábkem.

Důležitou složkou inscenace je hudba Ivana Achera, která se vzdaluje klasické poezii a blíží se současnému rapu či slam poetry. Děj se odehrává v minimalistické scénografii Pavly Kamanové a bohémskou pařížskou společnost dokreslují kostýmy Marka Cpina, jehož inspirovala historie i současná haute couture (vysoká krejčovina).

Reklama

Související témata:

Doporučované