Hlavní obsah

Svatomartinské jde do prodeje hlavně v řetězcích a e-shopech

Ilustrační fotografie.

Reklama

Bez velkých akcí, slavností i hromadného připíjení jde letos do prodeje 1,75 milionu lahví svatomartinského vína.

Článek

Vzhledem k tomu, že kvůli pandemii koronaviru nelze pořádat hromadné akce, vinaři spoléhají hlavně na prodej v řetězcích a internetových obchodech.

„Loni jsme připravili 292 000 lahví svatomartinského, letos jsme počet zvýšili na 325 000 lahví. Prodáváme je v pěti obchodních řetězcích a dvou internetových obchodech s potravinami,“ uvedla obchodní ředitelka vinařství Vinium Velké Pavlovice Ladislava Antálková.

Kdo ale nemá zajištěný odbyt přes obchodní řetězce, staví se k prodeji svatomartinského vína opatrněji, což je přístup společnosti Znovín Znojmo. „Zatím jsme nalahvovali pouze polovinu připraveného množství vína a uvidíme, jak se svatomartinské podaří prodávat. Do řetězců jej nedodáváme, dodávali jsme pouze do restaurací a koncovým zákazníkům přes náš e-shop,“ konstatoval generální ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.

Zájemci o značku svatomartinské mají povolené jen maximální množství lahví vína, které mohou prodat. Zda se jej rozhodnou vyrobit méně, je jen na nich.

Méně svatomartinského vyrobily i Habánské sklepy z Velkých Bílovic. I když jejich svatomartinské je k dostání i v obchodních řetězcích, část lahví dodávali také do restaurací. „Letos vyrobíme asi o 10 procent méně lahví. Některé restaurace sice prodávají martinská menu i s vínem přes okénko, ale pokles prodeje tam samozřejmě bude,“ řekl Josef Svoboda z vinařství Habánské sklepy.

Zástupci velkých vinařství se ale shodují na tom, že letošní odbyt svatomartinských vín je nevyzpytatelný. „S ohledem na dobu, jaká je, je velmi těžké cokoliv předvídat. Věřím, že lidé si najdou cestu k mladým vínům, protože kultura svatomartinských vín do moravského vinařství prostě patří,“ uvedl ředitel Château Valtice David Šťastný.

Licenční pravidla svatomartinského zapovídají jeho prodej dřív než 11. listopadu, tedy na svátek svatého Martina. To ale neplatí pro velkoobchody, kam musí být zásoby k prodeji navezené několik dní předem. Každoročně se objeví případy, kdy se svatomartinské objeví v obchodě dříve. „Obvykle jde spíš o neznalost pokynů, které nedoputují až na konec distribučního řetězce, než že by šlo o plánovaný krok. Podle licence se víno může začít prodávat od půlnoci,“ poznamenal Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který ochrannou známku svatomartinské vlastní.

Letos bude v prodeji 312 druhů svatomartinských vín ze 74 vinařství. Nejvíce jsou mezi letošními svatomartinskými zastoupena bílá vína v počtu 143 druhů, následují růžová vína a klarety s 87 druhy a červená vína s 82 druhy.

Značka svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům.

Reklama

Doporučované