Hlavní obsah

Symbol stavby století zneužívají stovky firem. Kraj si koupí práva na jeho používání na pět let

Rodina Hubáčkových v minulosti opakovaně čelila různým atakům a obviňování z toho, že se na slávě architekta Karla Hubáčka po jeho smrti obohacuje. Zákon jí přitom řádnou péči o duševní vlastnictví nařizuje, což pro ni znamená nemalé starosti i finanční náklady.Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam Zprávy

 

Reklama

Sto tisíc korun zaplatí Liberecký kraj dědicům po architektovi Karlu Hubáčkovi za používání práv k vyobrazení Ještědu. Radní se tím chtějí vyhnout porušení zákonů při propagaci kraje.

Článek

Dohoda zahrnuje užívání díla vyjádřeného malbou, kresbou, grafikou, fotografií či filmem za účelem reklamy. Symbol hyperboloidu přitom řadu let neprávem používají stovky soukromých subjektů. A to bezplatně.

„Chceme mít právně ošetřeno, že používáme Ještěd v souladu se zákonem. Nejhorší přístup je ignorovat to a myslet si, že Ještěd je majetkem nás všech. A že ho můžeme používat, jak chceme, což není pravda,” říká Květa Vinklátová (STAN), radní kraje pro resort cestovního ruchu, památkové péče a kultury.

Rodina Hubáčkových v minulosti opakovaně čelila různým atakům a obviňování z toho, že se na slávě architekta Karla Hubáčka po jeho smrti obohacuje. Zákon jí přitom řádnou péči o duševní vlastnictví nařizuje, což pro ni znamená nemalé starosti i finanční náklady.

„Stejně jako u každého jiného majetku i u autorských práv je třeba je nějakým způsobem spravovat a dbát o ně.  V případě Ještědu jde výslovně například o to, aby bylo uváděno jméno architekta. To je jedna ze zásadních podmínek. Když se o majetek nestaráte, jeho hodnota klesá,“ vysvětluje právník rodiny Hubáčkových Rudolf Leška z advokátní kanceláře Štaidl a Leška.

Dědicové upozorňují, že jejich cílem není na právech za každou cenu vydělávat. A že žadatelům například z neziskových organizací vycházejí zpravidla vstříc. Obezřetnější jsou ale k některým korporacím, jejichž snahou v minulosti bylo si logo a motiv symbolu kraje přivlastnit a bez ohledu na respektování zákona s ním libovolně nakládat.

„Jde o to, aby Ještěd jako architektonické dílo nezneužívaly korporace ve svém logu a ke své reklamě. Aby nespojovaly věhlas tohoto díla se svými výrobky a službami,“ dodává právník rodiny Hubáčkových Rudolf Leška.

Hotel a televizní vysílač dokončený v roce 1973 jsou ojedinělou dominantou ještědského hřbetu a celého kraje, který je používá ve svém znaku a vlajce. V logu je má i Technická univerzita v Liberci. Ještěd je národní kulturní památkou a nejvýznamnější českou stavbou 20. století. Architekt Karel Hubáček za něj získal prestižní Perretovu cenu. Ještěd byl rovněž vyhlášen nejkrásnější českou stavbou dvacátého století.

Reklama

Doporučované