Hlavní obsah

Systém na e-viněty bude stát 400 milionů. Zahrnuje daň a víc služeb, tvrdí stát

Foto: Profimedia.cz

Původní kritizovaná zakázka měla stát 400 milionů bez DPH.

Reklama

Novou smlouvu na vybudování systému na dálniční známky stát uzavřel v březnu. Holý systém má místo původních 400 milionů stát 128 milionů korun. V nové zakázce je za téměř stejnou cenu více služeb i daň, tvrdí stát.

Článek

Byla to zakázka, kvůli které z postu ministra dopravy nedobrovolně odešel Vladimír Kremlík. Státní fond dopravní infrastruktury totiž se státním podnikem CENDIS domluvil zakázku na vybudování systému na elektronické dálniční známky. A cena za jeho vybudování byla 400 milionů korun bez DPH.

Poté, co se na stát kvůli „předražené zakázce“ sesypala kritika, ohlásil nový ministr dopravy Karel Havlíček, že smlouvu uzavře znovu. Nová verze smlouvy je na světě od března, za celkovou sumu 374 milionů (včetně daně z přidané hodnoty).

„Mícháme jablka s hruškami. Nová smlouva obsahuje i kontrolu, která nebyla předmětem původní smlouvy za 401 milionů. Srovnatelná cena rozsahu je 128,“ reagovalo na Twitteru státní Centrum dopravních informačních systémů (CENDIS), když za cenu opět sklidilo kritiku.

Původní cena 400 milionů bez DPH totiž podle mluvčího CENDISu Martina Opatrného zahrnovala jen holý výdaj na vybudování systému a 4letý provoz. Ten nově stojí 128 milionů bez daně z přidané hodnoty.

Co obsahem tehdejší smlouvy nebylo, byly náklady na systémový integrátor, vybudování kontroly a kontrolu samotnou. Ty stojí dalších 200 milionů, což původní cenu za e-viněty přehouplo přes půl miliardy.

Nyní jsou tyto služby zahrnuty už v nové smlouvě, tvrdí státní podnik.

V předraženému tendru v lednu vznikala paralelně ještě další soutěž - ta se týkala fyzické distribuce elektronických dálničních známek (třeba kiosků, pro ty motoristy, kteří z nějakých důvodů nevyužijí e-shop).

Jak upozornili zástupci analytického webu Hlídač státu, šlo o další nákladnou zakázku, která měla stát za 4 roky až 477 milionů korun. Podle zákulisních informací se o tento kontrakt přihlásil jen jediný účastník.

Podle Martina Opatrného stát bude fyzickou distribuci známek teprve soutěžit.

„To bude řešit Státní fond dopravní infrastruktury jako samostatnou veřejnou zakázku,“ sdělil mluvčí.

Reklama

Doporučované