Hlavní obsah

Tady se nebáli Češi nakupovat ani v pandemii. Přilákalo to velké investory

Foto: Tomas Vynikal

Ilustrační foto.

Reklama

První letní týdny se na českém realitním trhu nesou ve znamení série transakcí s maloobchodními nemovitostmi. Prim hrají nákupní parky se supermarkety a diskontními prodejnami.

Článek

Nákupní park s venkovním parkovištěm, z něhož vedou samostatné vchody do každé prodejny včetně přilehlého supermarketu. Přesně tento typ nemovitostí se dostal do popředí zájmu realitních investorů. Tzv. obchodní parky poprvé nakupují i fondy z větších skupin typu Generali nebo Patria.

Investory láká garantovaný příjem podpořený faktem, že nákupní parky na rozdíl od obchodních center nebyly zdaleka tolik zasažené uzavírkami obchodů během koronavirové pandemie.

Zájem investorů je nepředstavitelný. V průběhu 40 dnů jsme prodali čtyři nákupní parky.
Jindřich Kukačka, KPD Group

„Zájem investorů je nepředstavitelný. V průběhu 40 dnů jsme prodali čtyři nákupní parky, které mají v součtu hodnotu 1,2 miliardy korun,“ řekl Jindřich Kukačka, jehož skupina KPD Group staví obchodní areály společně s firmou Exafin.

Součástí prodaného balíku nemovitostí byly nové nákupní parky v Ovčárech u Kolína poblíž automobilky Toyota a v Mohelnici. Areály koupil fond společnosti Patria z bankovní skupiny ČSOB. Také další retailový park v pražských Nových Butovicích pořídil investor ze silné finanční skupiny, a to fond z pojišťovacího koncernu Generali.

„Tato akvizice koresponduje s dlouhodobou investiční strategií fondu. Kromě rezidenčních budov se chceme zaměřovat na retailové nemovitosti v oblasti potravin a ostatních základních lidských potřeb. Skladbu portfolia akvizicí více diverzifikujeme, abychom zajistili stabilní růst hodnoty fondu i v turbulentnějších obdobích,“ uvedl Marek Bečička z vedení Generali Investments pro střední a východní Evropu.

Odolný koncept

Nákupní park a obchodní centrum jsou dva různé druhy nemovitostí. Retailové parky nemají společnou zastřešenou část, obchody sdílejí jen venkovní parkoviště. Každá prodejna má zvenčí vlastní vchod. Většinou mají nákupní parky diskontní charakter, jsou tedy zaměřené na levnější zboží. Řada z nich díky specifické skladbě nájemců typu supermarketu, prodejců elektra, zverimexů a lékáren nebyla letos zdaleka tak zasažená nucenými uzavírkami jako obchodní centra.

„Retailové parky se v době pandemie ukázaly jako mimořádně odolný koncept. Jejich velká výhoda je nejen ve specifické nabídce zboží, ale také v tom, že každá prodejna má svůj vlastní vchod a chybí zde společné vnitřní prostory, kterým se lidé alespoň na počátku pandemie vyhýbali,“ komentovala Katarína Brydone, vedoucí oddělení investic v poradenské společnosti CBRE. V době nouzového stavu měly retailové parky v porovnání s obchodními centry větší proporční podíl ploch, které zůstaly otevřené.

V červnu se uskutečnila také letošní první transakce s obchodním centrem. Fond společnosti Conseq koupil za nezveřejněnou částku centrum Korso Karviná. V tomto segmentu to byla pro fond premiéra. Už na začátku letošního roku koupil fond ze skupiny Conseq nákupní park v Praze 9 na Poděbradské ulici.

„Conseq se dlouhodobě zaměřuje na trh retailových nemovitostí a koupené obchodní centrum v Karviné je vhodným doplněním našeho portfolia,“ poznamenal Vladan Kubovec, portfolio manažer fondu Conseq realitní.

Směr Slovensko

Pokračují rovněž akvizice tuzemských investorů do nákupních parků v zahraničí. Skupina ZDR Investments koupila hypermarket Tesco ve slovenském Senci. Nemovitost je hned naproti retailovému parku, který stejný investor vlastní od prosince 2020. Cena aktuální transakce spolu se získaným logistickým parkem v Prešově je 20 milionů eur.

„Koronavirová epidemie potvrdila krizí odolnost naší investiční strategie. Jako vítězové mezi jednotlivými typy komerčních nemovitostí se ukázaly regionální retail parky s potravinářskými řetězci a nájemci z řad diskontního zboží a celý segment logistiky,“ řekl Roman Latuske, partner ZDR Investments.

Kvůli vysoké poptávce plánují developeři nabídku nákupních parků pro investory navyšovat. Skupiny KPD Group a Exafin plánují v příštích třech letech dokončit téměř čtyři desítky projektů.

„V příštím roce bychom rádi prodali centra v kumulativní hodnotě dvě miliardy korun,“ doplnil Kukačka z KPD Group.

Novým trendem je, že stavitelé nákupních parků pronikají i do menších sídel kolem tří tisíc obyvatel. Dříve byla taková městečka a obce pod jejich rozlišovací schopností.

Reklama

Doporučované