Hlavní obsah

Taháky na voliče: Kde nepomáhá česnek, drží se antiBabiš a migrace

Foto: Facebook STAN

Starostové rozdávají voličům v kampani česnek - na lepší imunitu v době řádícího covidu.

Reklama

Zatímco před čtyřmi roky se řešily důsledky vlny migrace, letos jsou to dopady koronaviru. Boj s ním tak aspiroval i na horké téma krajských voleb. Sonda do kampaně ale ukázala, že to pro většinu stran není dost „sexy“ téma.

Článek

Koronavirus netáhne. Aspoň takový je dojem z kampaní politických stran před volbami do krajských zastupitelstev a třetiny Senátu. S tématem výrazněji „pracuje“ jen ČSSD. Strany se zaměřily spíše na vývoj a rozvoj krajů po době koronavirové. Ale jsou i tací, kteří se stále drží programu antiBabiš. A například pro hnutí SPD zůstává jedním z krajských témat boj proti migraci - stejně jako v krajských volbách před čtyřmi roky.

ČSSD

Vsadit na koronavirus se nejvýrazněji rozhodli sociální demokraté. Kampaň kromě nového loga - už žádná růže - založili na svém předsedovi Janu Hamáčkovi a jeho červené mikině, která se v době nouzového stavu stala symbolem jeho úsilí v boji s koronavirem. Šéf ČSSD, který do žádného krajského zastupitelstva nekandiduje, se ukazuje na volebních billboardech s heslem „V krizi vás ochráníme“.

Červenou nebo modrou mikinu pro předvolební billboardy oblékli i někteří kandidáti na hejtmana, třeba jihomoravský Marek Šlapal nebo hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Foto: ČSSD

Červená mikina v ČSSD stále frčí. Oblékl ji i hejtman Vysočiny Jiří Běhounek.

Koronavirus naopak vůbec nereflektují krajské kandidátky, kde ČSSD kandiduje pod jiným názvem ve sdružení s jinými stranami, například v Královéhradeckém nebo Pardubickém kraji. Tamní sdružení Spolu pro kraj a 3PK jedou v kampani čistě regionální témata, na billboardech nemají ani „ochránce“ Hamáčka, ani červenou mikinu.

ODS

Občanští demokraté odstartovali volební kampaň jako jedni z prvních. Jejich mapa Česka, která se před novináři zřítila po finální tečce Miroslavy Němcové, už vstoupila do světa internetových memů a gifů (viz tweet níže).

Koronavirus se v jejich kampani objevuje spíš jen jako původce ekonomických problémů, které chtějí řešit, ne jako neviditelný nepřítel, před kterým chtějí své voliče chránit, jako tomu je třeba u sociálních demokratů.

Občanští demokraté slibují, že „postaví Česko na nohy“ a nabízí „záchranný kruh pro ekonomiku“, který je sadou opatření, jež by měla pomoct nastartovat české hospodářství po jarním vyhlášení nouzového stavu, kdy se česká ekonomika na několik týdnů úplně zastavila. Plán na obnovu Česka je spíš nadregionální, ale drží se ho většina kandidátek. Ostrý začátek kampaně občanští demokraté připravují až na středu 9. září.

KSČM

S následky koronavirové krize chtějí v krajských volbách bojovat komunisté, jejichž hlavní prioritou do voleb je, ať „náklady krize nesou hlavně ti nejbohatší“. V krajích tak chtějí zřídit krajské fondy na podporu živnostníků i jednotlivců a například zastavit odliv peněz do zahraničí a přesměrovat dotace potřebným.

Třeba jihočeští komunisté slibují „Stop kapitalistické džungli“.

ANO

Hnutí ANO svoji kampaň ostře odstartovalo minulý týden. Několik dnů před oficiálním startem se do kampaně pustila třeba stávající hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Ta s předsedou Andrejem Babišem za zády slibuje, že zajistí testy na covid pro seniory zdarma.

Jinak se ale hnutí ANO v kampani tématu koronaviru úplně vyhýbá, jako kdyby neexistoval. Tím, co kampaně kandidátů v jednotlivých krajích spojuje, není téma, ale osoba předsedy hnutí Andreje Babiše. Ten všem kandidátům na billboardech sekunduje a potvrzuje čísla, která voličům předvádějí. Hnutí ANO totiž v letošní kampani ani nic neslibuje, ale spíš oznamuje, co se mu podařilo.

Například zájemce o hejtmanské křeslo v Královéhradeckém kraji, podnikatel Jaromír Dědeček, který do politiky vstoupil teprve nedávno, kdy oznámil svoji kandidaturu, voličům na plakátech oznamuje, že prosadil zrychlení výstavby dálnic D11 a D35.

TOP 09

Dát zemi do pořádku po řádění koronaviru chce dát TOP 09, která ve většině regionů kandiduje ve sdruženích pojmenovaných Spojenci nebo Společně pro daný kraj, nebo na kandidátkách ODS, STAN či KDU-ČSL.

V hodnotovém programu klade topka podobně jako ODS důraz na obnovu země po drakonických opatřeních, která zapříčinila velký propad české ekonomiky. S obnovou by se podle nich mělo začít od krajů, z nichž vycházejí podnikatelé zasažení krizí.

STAN

Hnutí STAN, které v řadě krajů kandiduje v koalicích, chce nejen proti koronaviru bojovat česnekem. Ten se stal jejich volebním symbolem, kterým chtějí obdarovávat lidi na předvolebních setkáních. Kromě posilování imunity česnekem budou jeho kandidáti také běhat a objíždět své regiony na kole.

Starostové a nezívislí se na zahájení své kampaně rovněž otevřeně postavili proti vládnímu hnutí ANO. „Tato země nepatří jedné firmě, jednomu muži. Tato země nepatří Agrofertu,“ uvedl předseda hnutí Vít Rakušan.

KDU-ČSL

Lidovci jdou do krajských voleb jako samostatný subjekt jen ve čtyřech regionech, v ostatních zvolili nějakou formu spolupráce, na programu a hlavním tématu tedy museli spolupracovat s ostatními stranami.

Asi nejsilnější se cítí být ve Zlínském kraji, kde má KDU-ČSL svého hejtmana Jiřího Čunka. Jeho kampaní se nese téma zdraví, avšak nejen vzhledem ke koronaviru, ale především směrem k výstavbě nové krajské nemocnice ve Zlíně za zhruba osm miliard korun. Čunek jde do voleb s hesly „Investovat do zdraví se vyplatí“ a „Zdraví je víc než politika“.

Piráti

Piráti nenastoupili ani na linku vymezující se proti hnutí ANO, ani na linku covid. Nechtějí nikoho před ničím zachraňovat, alespoň podle jejich předvolebních hesel, kterými se prolíná slovo budoucnost: ať už v heslu nebo hashtagu „Šance změnit budoucnost“, nebo skrz nápis na jejich pirátském autobusu, kterým chtějí křižovat kraje: „Příští zastávka - Budoucnost.“ Nechybí ani heslo „Držíme kurz“.

Trikolóra

Koronavirem ani Andrejem Babišem se neohání ani nováček na politické mapě Trikolóra. „Program Babiš ani program antiBabiš nefungují. Čelíme propouštění, ekonomickým problémům, zdražování životních nákladů, krachu státních financí. Krajské volby budou referendem, zda s takovou politikou občané souhlasí,“ uvedl šéf Trikolóry Václav Klaus mladší.

SPD

Koronaviru se v kampani vyhýbá i hnutí SPD, které zaplavilo veřejný prostor plakáty, na nichž lídr kandidátky společně s předsedou strany Tomio Okamurou slibují, že jejich kraj bude na prvním místě. V programových prioritách krajských buněk je na prvním místě bezpečný kraj. Hnutí SPD je i v krajských volbách názorově konzistentní. Například voličům v Plzeňském kraji kandidáti slibují: „Žádná podpora migrace a islamizace! Kraj musí iniciovat legislativní návrhy podporující boj proti diktátu EU.“

Strana SPD si už ale stihla některými svými hesly lidi v krajích naštvat. Dokládá to případ řidiče brněnského dopravního podniku a zároveň otce autistických dětí, který odmítl řídit autobus s heslem vyzývajícím proti inkluzi. Psali jsme o tom zde.

Reklama

Doporučované