Hlavní obsah

Tajná mise generála Pavla. Vede kampaň, o které se nesmí mluvit

Foto: Seznam Zprávy

Generál Petr Pavel vyrazil na motorce za dětmi z léčebny v Janských Lázních.

Reklama

Horká fáze volebních kampaní se pomalu rozjíždí. Mezi lídry politických stran se ale nenápadně, dalo by se říct až ze zálohy, vmísil muž, který na podzim nikam kandidovat nebude.

Článek

Generál ve výslužbě Petr Pavel objíždí regiony, natáčí rozhovory se slavnými herci, potřásá pravicemi významných lidí, a protože je léto, samozřejmě také opéká buřty. Není to ale politická kampaň, tvrdí.

V posledních měsících přitom generál Pavel mluví o tom, že před kandidaturou na prezidenta České republiky ho může „zachránit“ už jen nečekaný zdravotní problém nebo vážná událost v rodině.

Jeho kampaň-nekampaň má různé podoby, v posledních týdnech jsou to hlavně výjezdy s různými skupinami motorkářů do odlehlejších regionů. Cílem je zpravidla nějaké léčebné zařízení, které výletu motorkářů dodá punc charitativní akce.

„Někam kandiduje, ale pst!“

Slunečné středeční odpoledne. Na hřišti před Dětskou léčebnou Vesna v Janských Lázních se pomalu rozhořívá oheň. Zaměstnankyně léčebny pečlivě nakrajuje konce buřtů.

„Běž říct, že volal pan Cabicar, že generál přijede ve tři, že si ještě někde dali kafe,“ úkoluje jedno z hrajících si dětí. „My jsme apolitičtí, to jsou apolitické buřty,“ směje se při dotazu, zda generál Pavel přijede dělat kampaň.

Děti z léčebny si kopou na hřišti, točí se na kolotoči a zřejmě se i těší na buřty, motorky a živého generála.

„On pan generál někam kandiduje, ale pst!“ pomrkává potetovaný muž v motorkářské kožené vestě, zatímco přikládá polena do ohně.

Na hřiště před léčebnou se pomalu sjíždějí motorkáři, většinou muži středního věku na velkých silničních motorkách. Za chvíli stojí v jedné řadě skoro dvacítka strojů Yamaha, Ducati nebo Honda. Žádný řev motorů, žádné předvádění, tohle nejsou Hells Angels. Místní motorkáři se zkrátka přijeli podívat na Petra Pavla, někteří s ním jeli už z Hradce Králové.

„Netahejte sem politiku“

Nakonec přijede na svém BMW R1200GS také sám generál. Nečeká na něj žádné pódium. Občas se s někým vyfotí, ochotně ukazuje malým klukům svoji motorku. Následuje potřesení rukou s ředitelem léčebny a krátký proslov, jak je skvělé tady být. Samozřejmě na kameru, záznam se brzy objeví na sociálních sítích.

A potom už nezbývá než se pustit do opékání. „Já ať si stoupnu kamkoliv, tak ten kouř půjde na mě,“ žertuje generál.

Zprvu souhlasí s krátkým rozhovorem, jeho mediální tým ale okamžitě zasáhne. „Nechceme sem tahat politiku, je to charitativní akce,“ říká s omluvným úsměvem generálova asistentka.

Když se chce reportér zeptat, v čem přesně charita spočívá, mediální tým nakonec souhlasí s kompromisem: rozhovor po telefonu, s denním odstupem a předem zaslanými tématy. Telefon druhý den zazvoní na minutu přesně v domluvený čas.

„Rozhodně bych to nenazval žádnou politickou kampaní,“ začíná rozhovor. Kandidaturu na prezidenta už v posledních měsících naznačil mockrát, stále ale opakuje mantru o tom, že na oficiální vyhlášení kampaně je ještě brzy. Dobře ví, že voliči o žádnou utahanou politickou kampaň nestojí.

„Když je někdo aktivní, tak to ještě neznamená politickou aktivitu. Nikde tam neuvidíte žádnou politickou propagandu ani žádný politický program. Snažím se jako individuální občan dělat to, co považuji za správné. Pokud to naplňuje i potřeby jiných, tak o to je to lepší. Ale hledat za vším politickou kampaň, to si myslím, že je trošku zkreslení,“ opakuje Pavel.

A zdůrazňuje, že na besedy v regionech jezdí prakticky od doby, kdy skončil v NATO. Debat a výjezdů postupně přibývalo, nešlo prý ale o žádný dlouhodobý záměr.

Spolu silnější

Generál ve výslužbě nemá v zádech žádnou politickou stranu ani oficiální funkci, která by mu zaručovala prostor v médiích. Má ale několik bohatých podporovatelů, například finančníka Libora Winklera nebo zakladatele raketově stoupající firmy Livesport Martina Hájka.

Oficiálně jeho aktivity zastřešuje spolek „Pro bezpečnou budoucnost“. Symbolicky na Václavském náměstí 17. listopadu 2019 ho spolu s generálem Pavlem založil diplomat Petr Kolář, datový analytik a šéf společnosti Semantic Visions František Vrabel a zakladatel think-tanku Evropské hodnoty Radko Hokovský.

Navenek Petr Pavel vystupuje pod heslem ‚Spolu silnější.‘ Natáčí videodebaty se známými herci, v posledních týdnech takto ulovil Zdeňka Svěráka a Terezu Brodskou. Ve veřejné sbírce shání peníze pro nemocné či postižené. A pravidelně rozšiřuje zástup svých podporovatelů na výjezdech do odlehlých koutů republiky.

Jeho tým to všechno pečlivě dokumentuje na svých webových stránkách a na sociálních sítích. Za reklamu na Facebooku potom platí vysoké částky, za posledního čtvrt roku je to více než milion korun. Podle Pavla jde o službu veřejnosti, snaží se tím prý rozšířit povědomí o „systému protikrizové ochrany“, který vypracoval v odpovědi na covidovou krizi.

„Iniciativa Spolu silnější vznikla před rokem ve snaze reagovat na covidovou krizi,“ popisuje generál ve výslužbě.  „Protože krize nejvíc dopadla na ty nejslabší, setkali jsme se s řadou organizací, které poskytují služby sociálně slabým nebo zdravotně postiženým. A přirozeně z toho vyplynulo, že s nimi spolupracujeme dál,“ dodává Pavel.

Takhle vzniklo i opékání buřtů v Jánských Lázních, kdy se s nabídkou akce ozval jeden z podporovatelů. „Starosta je lesák, vyřezal lavičky. Buřty jsme dodali my,“ říká budoucí kandidát na prezidenta.

O svém covidovém „desateru“ hodlá v příštích týdnech jednat s několika předsedy politických stran. Pokusí se je prý přesvědčit, aby vítězné strany po volbách vzaly jeho doporučení za své a zahrnuly je do svého programu. Odmítá ale, že by ještě před volbami některou partaj otevřeně podpořil.

„Já se samozřejmě chystám jít k volbám, ale kterou stranu nebo které jednotlivce budu volit, to si nechám pro sebe,“ dodává.

Reklama

Doporučované