Hlavní obsah

Tajná služba poprvé připustila, že systém dálničních e-známek měl fotit nejen SPZ

Foto: Profimedia.cz

Český premiér Andrej Babiš.

Reklama

Premiér Andrej Babiš i ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček sice popřeli, že v zakázce na dálniční známky mělo také jít o sofistikovaný sledovací systém, který ministerstvo dopravy připravovalo ve spolupráci s tajnými službami a policií. Ale vzápětí dodali informace, které ukazují něco jiného.

Článek

Bezpečnostní informační služba poprvé oficiálně připustila, že nový systém elektronických dálničních známek jí měl dodat kromě snímků se státními poznávacími značkami automobilů také další obrázky – ze kterých by bylo možné identifikovat posádku vozu.

V prohlášení, které vydala jako reakci na článek redakce Seznam Zpráv o nových okolnostech veřejné zakázky na elektronické viněty, BIS popsala, že žádala „o přehledové fotografie automobilu“.

„BIS žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně, umožní-li to systém, pouze přehledové fotografie automobilu tak, jak je měl systém běžně poskytovat,“ píše doslova tajná služba v tiskové zprávě.

Seznam Zprávy v pondělí ráno uveřejnily informaci, že tendr na nové dálniční známky v sobě ukrýval také utajovanou část: sofistikovaný systém sledování řidičů a další posádky vozidel. Na zcela nové skutečnosti kolem zakázky, která stála místo ministra dopravy Kremlíka, reagovali kromě BIS také premiér Andrej Babiš a ministr Karel Havlíček, který po Kremlíkovi úřad převzal.

Babiš kategoricky popřel, že by bezpečnostní složky státu chtěly využít zavedení elektronických dálničních známek ke sledování lidí. „Zařízení mělo kontrolovat pouze to, zda jsou zaplacené známky. Žádný sofistikovaný sledovací systém to nebyl,“ tvrdil Babiš po jednání vlády.

Jenže slova jeho ministra Karla Havlíčka, jemuž Babiš svěřil nově resort dopravy, ukazují něco jiného.

„Nejde vůbec o šmírovací systém, ministerstvo dopravy na tom sice s bezpečnostními složkami spolupracovalo, ale s těmi kamerami to nemá co dělat,“ řekl Seznam Zprávám před jednáním vlády Havlíček a později dodal, že systém měl umět totéž, co například na letišti v Praze. Ale právě tam dokáže zmíněný systém rozpoznávat obličeje lidí.

„BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla,“ uvedl ředitel BIS Michal Koudelka.

Co opravdu chtěla BIS?

Premiér Babiš přiznal, že BIS si v souvislosti s tendrem na viněty kladla řadu požadavků. „Kamery nefotí celé osazenstvo auta, BIS měla řadu požadavků, je to ale celé pod bezpečnostním režimem,“ doplnil.

Systém měl umět nejen monitorovat registrační značky vozů kvůli kontrole o zaplacení dálniční známky, ale podle zjištění Seznam Zpráv měl také pořizovat snímky řidičů a všech dalších pasažérů, kteří v kabině jedou.

„Je to samozřejmě nesmysl,“ reagoval na toto zjištění premiér Babiš a doslova řekl, že jde o lži.

„Žádný sledovací sofistikovaný systém to nebyl, je to nesmysl, lež, a doufám, že se k tomu bezpečnostní služba vyjádří,“ dodal na tiskové konferenci po jednání vlády.

BIS později skutečně vydala prohlášení, z něhož jsme citovali v úvodu této zprávy.

Podle ověřených informací Seznam Zpráv totiž zpravodajské služby, konkrétně BIS, která celý projekt administrovala, měla dokonce požadavek na rozlišení oněch přehledových fotek, tedy fotek celého auta i s posádkou. Přehledové fotky nemají žádný smysl pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud by nebylo požadavku zpravodajců, vůbec by je nepořizovali.

Reakce politiků mohou mít jen dvě vysvětlení: buď premiér Babiš nemá detailní přehled o všem, co se dělo kolem zakázky na e-shop, nebo neříká pravdu.

„Trváme na tom, že zakázka byla předražená, a dále trváme na tom, že jsme o tom nevěděli a SFDI si zakázku dělalo ve vlastní režii,“ vysvětloval Babiš a potvrdil, že už minulý týden podal kvůli tendru trestní oznámení.

Premiér popřel také slova bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, který Seznam Zprávám řekl, že systém z logiky věci mohl fotit víc. Potvrdil, že část byla v utajeném režimu.

Požadavek BIS na to, co má umět nový systém dálničních známek, je podle informací Seznam Zpráv z bezpečnostní komunity v utajené dokumentaci, která není uložena ve Státním fondu dopravní infrastruktury, ale na ministerstvu dopravy. SFDI totiž nedisponuje místností pro uložení tajných dokumentů, a utajená část proto musí být přímo v budově ministerstva.

Reklama

Doporučované