Hlavní obsah

Tak se vydělává na panice. Zábavná trička i zázračná tekutina

Foto: Etsy.com

E-shopy začínají nabízet trička tematicky odkazující na epidemii koronaviru.

Reklama

Celý svět řeší šíření nového koronaviru, který zabil přes 130 lidí. Komu nemoc finančně pomohla a kdo se na strachu snaží vydělat?

Článek

Všichni se musíme přestěhovat do Grónska. Věta, která napadla nejednoho hráče kultovní počítačové strategie Plague Inc. poté, co se dozvěděl o epidemii v Číně. Ve hře má hráč za úkol vytvořit nemoc, která by lidi vyhubila, nebo z nich udělala zombie.

Přestože je hra Plague Inc. osm let stará, na App Store pro mobily a tablety vévodí tabulkám stahovanosti. Na platformě Steam zase vzrostl počet jejího hraní o necelých 130 procent. Fanoušci se k ní podle statistik vrátí pokaždé, když svět řeší šíření nové nemoci.

A i když vývojářům bobtnají příjmy, musí svým fanouškům připomínat, že jejich produkt je skutečně jen zábava. „Hru jsme navrhovali tak, aby byla realistická a informativní, aniž by při tom zlehčovala reálné světové problémy,“ uvedli tvůrci na Twitteru. „Nicméně pamatujte prosím, že jde o hru a ne o vědecký model a že vypuknutí epidemie koronaviru je vážná věc. (…) Doporučujeme, aby hráči získávali své informace od místních a globálních zdravotnických odborníků.“

Méně střízlivý přístup k viru, který doposud stál život více než 130 lidí, však mají například obchodníci s oblečením. Na internetu tak můžete najít trička s obrázkem viru a nápisem „Přežil jsem koronavirus 2020“ nebo logem biologického nebezpečí a textem „Stěhuji se do Grónska“, kterým odkazují tvůrci na již zmíněnou hru.

Za oblečení s motivy viru zákazník zaplatí na jednom z e-shopů od 22 do 29 eur (555 až 731 korun), mikiny vyjdou zhruba na 43 eur (1 085 korun). Na e-shop navíc odkazuje účet na Instagramu, který předstírá aktuální zpravodajství o vývoji situace. Při nákupu tematického oblečení slibuje, že odešle 60 procent částky na výzkum léku proti viru.

Konfekcí však lidová tvořivost nekončí. Americká televize Fox upozornila na prodej imitací dýchacích masek s motivy luxusních značek, jako jsou Gucci nebo Supreme za stovky dolarů. Výrobci certifikovaných hygienických roušek přitom nestíhají uspokojit poptávku.

Svou příležitost vycítili i vyznavači alternativní medicíny. Za přibližně tisíc korun si tak můžete koupit lahvičku s tekutinou neznámého složení, která „nemocného obtíží zaručeně zbaví a zdravého člověka před nákazou ochrání“. Že všechny sliby, které jsou v popisu výrobku, mají pouze informační charakter a lidé by se měli řídit radami svého lékaře, je možné se dočíst až na úplném konci dlouhého popisku.

Foto: Etsy.com

Nabídka aukčního portálu po zadání hesla „coronavirus“.

Na stránce aukční sítě eBay je zase možné koupit preventivní balíček proti koronaviru. Ten obsahuje dýchací masky, ochranné kombinézy, brýle, rukavice, dezinfekční utěrky nebo pytle na potenciálně nebezpečný odpad. O účinnosti podobných preventivních prostředků se přitom stále diskutuje.

Naopak společnosti jako Microsoft, Dell nebo Cargill dají přes 32 milionů korun na pomoc proti nemoci. Kromě finančního daru společnosti také slíbily, že obstarají vybavení pro zdravotníky, potřebnou techniku a další nefinanční pomoc. K dárcům se připojují i další společnosti a uskupení jako například Nadace Billa a Melindy Gatesových.

Reklama

Doporučované