Hlavní obsah

Taxis přirovnávali ke skoku bez padáku, nyní už takovou hrozbou není. Budoucnost má přesto nejistou

Taxisův příkop už není takovou hrozbou, shodují se žokejové.Video: Jakub Burian, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jako jediná překážka kurzu nejslavnějšího českého dostihu se skáče jen jednou ročně. Koně přes překážku Taxisova příkopu přelétnou pouze při Velké pardubické.

Článek

Jméno dostala slavná překážka v roce 1892 a odkazuje na prince Egona Thurna-Taxise. Dodnes skáčou koně prakticky do neznáma. Příkop je totiž skrytý za překážkou živého plotu a podle slov správce dráhy pardubického závodiště Jiřího Jandy musí žokej s koněm skočit vzdálenost kolem osmi metrů. „Dneska už jsou tak kvalitní koně a jezdci, že Taxis nepředstavuje žádný obrovský problém. Téměř vždy se ale z toho dvacetihlavého pole najde někdo, kdo udělá chybu a na této překážce skončí. Za socialismu to bylo mnohem horší,“ doplňuje Janda.

Pryč je doba, kdy se Taxisu báli i ti nejlepší žokejové. Zlom přišel v roce 1992, kdy během závodu vtrhli na trať protestující z řad ochránců zvířat. Následně došlo ke snížení parametrů překážky tak, aby docházelo k minimálnímu počtu zranění. „Příkop se změlčil a dno příkopu se tehdy zvedlo o metr nahoru, čímž se zmírnila dopadová hrana. Když dnes kůň skočí do poloviny této hrany, tak nepřistane natvrdo, ale kinetická energie ho pošle dál, takže možná udělá kotrmelec, ale o život nepřijde,“ vysvětluje Janda.

Podívejte se, jak na poslední závod Velké pardubické vzpomíná jeho vítěz Jan Kratochvíl.

Na poslední závod Velké pardubické vzpomíná jeho vítěz Jan Kratochvíl.Video: Jakub Burian, Seznam Zprávy

Čtrnáctinásobný účastník a velký smolař Velké pardubické Kamil Kuchovský historickou podobu Taxisova příkopu shrnul do jedné odpovědi. „Jaký že to je pocit skákat přes Taxis? Asi takový, jako když vyskočíte z letadla a neotevře se vám padák,“ prohlásil. Odpověď posledního vítěze legendárního dostihu Jana Kratochvíla už je zcela odlišná. „Chyba se samozřejmě stát může, ale ta se může stát i na jiných překážkách. Je to pořád čtvrtá překážka dostihu a koně zde mají ještě dost sil. Nejtěžší překážky jsou pro mě Havlův skok a Velký anglický skok, kdy už toho zhruba po pěti kilometrech mají koně plné zuby. Taxis už není takovou hrozbou,“ myslí si Kratochvíl.

Řada expertů jde ale v otázce překážkových dostihů ještě dále a nevěští jim dobré vyhlídky. „Budoucnost překážkových dostihů je velký otazník, protože v některých státech už úplně skončily nebo skomírají,“ říká Janda. Velká pardubická se proto snaží, aby závod byl co nejvíce regulérní a koňům se nic nestalo.

Znovu po roce se jednadvacet koní pokusí Taxisův příkop zdolat v neděli v 16:40, kdy startuje 128. ročník Velké pardubické.

Reklama

Doporučované