Hlavní obsah

Ověřené účty dostanou přednostní podporu, řekl Zuckerberg. Nebude to zadarmo

Foto: Profimedia.cz

Facebook, největší sociální síť světa, patří společnosti Meta ovládané Markem Zuckerbergem.

Reklama

Na Facebooku a Instagramu se brzy objeví nové modré odznáčky. Lidé si je budou moci koupit za měsíční předplatné, podmínkou je průkaz totožnosti. Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg to oznámil na svém osobním profilu.

Článek

„Tento týden začínáme zavádět službu Meta Verified (Meta Ověřeno, pozn. red.),“ uvedl na svém profilu Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku a šéf firmy Meta. Tato předplacená služba se podle Wall Street Journal bude týkat sociálních sítí Instagram i Facebook, které firma provozuje.

„Předplacená služba vám umožní ověřit svůj účet pomocí státního průkazu totožnosti,“ vysvětluje Zuckerberg. Na základě předplatného a ověření pak uživatel získá modrý odznak, dodatečnou ochranu proti podvodům a krádeži identity a také získá přímý přístup k zákaznické podpoře.

Právě poslední jmenovaná položka by pro řadu uživatelů mohla být rozhodujícím důvodem, proč by mělo cenu platit. Lidé, kteří skrze Facebook nebo Instagram podnikají, si často stěžují na to, že se nemají v případě potíží na koho obrátit.

Zvýšit autenticitu (a příjmy)

„Cílem této nové funkce je zvýšit autentičnost a bezpečnost všech našich služeb,“ píše Zuckerberg. To samozřejmě není jediný cíl. Je zjevné, že pro největšího provozovatele sociálních služeb na světě může jít i o zajímavý zdroj příjmů. Především v době, kdy se mluví o snižování firemních výdajů na reklamy (ačkoli data naznačují, že ke snižování zatím nedochází). Společnost Meta – podobně jako řada dalších technologických firem – během pandemie najala velké množství lidí, což nyní vede k rekordnímu propouštění.

Celkově má Facebook 2,96 miliardy aktivních uživatelů měsíčně (statistiky za rok 2022). Už od roku 2018 nabízí Facebook bezplatnou možnost ověřeného účtu pro veřejně známé osobnosti, média, značky nebo firmy. Podle vyjádření firmy Meta se pro tyto účty zatím nic měnit nebude.

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Takto vypadá na Facebooku stránka Seznam Zpráv. Modrá ikonka značí, že jde o ověřenou autentickou stránku. Toto ověření je nyní zdarma. Zatím není jasné, zda a jak se bude nová „zaplacená“ ikonka od té stávající lišit.

Podle informací BBC by však i ti již ověření mohli mít o službu zájem: Společnost Meta sdělila, že pro některé stránky může placené ověření zvýšit počet lidí, kterým se jejich obsah zobrazí.

Cena nové služby Meta Verified začíná na 11,99 dolaru za měsíc (asi 266 korun). „Tento týden službu zavedeme v Austrálii a na Novém Zélandu a brzy i v dalších zemích,“ slíbil Zuckerberg.

Identita ověřená skrze oficiální, státem vydaný průkaz totožnosti, by mohla snížit pravděpodobnost, že někdo váš účet zneužije. Zároveň by mohla přinést další peníze společnosti Meta, která v posledních měsících škrtá rozpočty a propouští rekordní počet zaměstnanců.

Inspirace u Muska?

Média si okamžitě všimla podobnosti nového Zuckerbegem prezentovaného plánu s nedávno zavedeným předplatným na službě Twitter. Nový vlastník Twitteru Elon Musk od listopadu experimentuje s různými možnostmi nového ověření, které vyžaduje platbu uživatelů.

Zavedení nových možností ověření vedlo na Twitteru k řadě skandálů. Twitter totiž umožnil „placeně ověřeným“ uživatelům změnit své jméno, a ti se tak mohli na Twitteru vydávat za cizí lidi, firmy nebo dokonce za samotného Elona Muska. Nejasné bylo také odlišení „nových modrých odznáčků“ od těch předchozích, na první pohled totiž vypadají úplně stejně.

Foto: Twitter Verified

Předplacená služba Twitter Blue stojí osm dolarů měsíčně a zahrnuje kromě modré ověřovací ikonky také přístup k experimentálním funkcím nebo méně zobrazených reklam.

Podobný problém bude muset řešit i Meta. Zatím je zřejmé, že účty ověřené pomocí nové služby Meta Verified budou muset prokázat identitu pomocí průkazu totožnosti a stejné jméno bude muset být obsažené i v přezdívce uživatele.

Reklama

Doporučované