K zemi hleď! K naší planetě míří velký asteroid, scénář z filmu ale nehrozí

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Vědci se shodují, že meziplanetární objekt 7482 (1994 PC1) je potenciálně nebezpečný – kdyby letěl blíž. Naštěstí Zemi mine v dostatečné vzdálenosti, žádné nebezpečí tedy nehrozí.

Zemi v úterý mine asteroid o průměru přes jeden kilometr, přiblíží se k Zemi na vzdálenost téměř dvou milionů kilometrů. Nejblíže k Zemi bude v úterý 18. ledna ve 20:51 našeho času.

Pro porovnání: Webbův teleskop, který v prosinci NASA vyslala do vesmíru, bude operovat ve vzdálenosti jednoho a půl milionu kilometrů. Měsíc je od Země vzdálený 384 tisíc kilometrů. Je to tedy jeden z větších a bližších asteroidů, které Zemi v poslední době míjí.

Bohužel, jeho viditelnost, neboli světelnost, bude nízká. Tomáš Prosecký, ředitel Štěfánikovy hvězdárny na pražském Petříně, říká, že z Prahy pozorovatelný nebude. „Asteroid bude mít světelnou magnitudu deset, což je o jeden stupeň za hranicí, kterou můžeme pozorovat našimi teleskopy,“ uvedl Prosecký pro Seznam Zprávy.

Foto: NASA Asteroid Watch/Screenshot

Screenshot asteroidu z aplikace NASA Asteroid Watch.

Speciální program pražská hvězdárna neplánuje, v běžném provozu však otevřená bude. „Kdyby někdo chtěl se přijet podívat, může mezi šestou a osmou večerní,“ líčí Prosecký.

Podle serveru earthsky.com ale existuje možnost, jak ho spatřit – stačí vlastnit teleskop s průměrem alespoň 15 centimetrů a být na místě s dobrou světelnou situací. To jsou v Česku pohraniční oblasti třeba na Šumavě nebo na Vysočině, za pokus určitě stojí alespoň vyjet za hranice okresních měst.

To všechno ale za předpokladu dobrého počasí. Prozatímní předpověď Českého hydrometeorologického úřadu říká polojasno až oblačno, k pozorování asteroidů tedy nepříliš příznivé podmínky.

Předpokládaná oběžná dráha asteroidu 7482 (1994 PC1) (fialový kruh), oběžná dráha Země (modrý kruh) a žluté Slunce uprostřed.

Jakou letí rychlostí?

Asteroid 7482 (1994 PC1) byl objeven v roce 1994 v Austrálii astronomem Robertem McNaughtem. Tento meziplanetární objekt, který má výšku zhruba 2 a půl násobku newyorské Empire State Building, obkrouží Slunce jednou za 572 dní. V úterý bude nejblíže k Zemi minimálně na nejbližších dvě stě let. Letí rychlostí téměř 20 kilometrů za sekundu, tedy více než 70 tisíc kilometrů za hodinu.

Jeho podrobnější popsání provedli čeští astronomové z Astronomického ústavu Akademie věd ČR. Tým vědců pod vedením astronoma Petra Pravce provedl pozorování ještě v roce 1998, na základě kterého se stanovil detailní popis asteroidu 7482 (1994 PC1).

„Je to relativně velký objekt, který proletí relativně blízko, ale není to úplně výjimečné. Objekty o takové velikosti a v takové blízkosti proletí kolem Země přibližně jednou za rok,“ říká astronom Pravec pro Seznam Zprávy.

Podle něho v dohledné době můžeme čekat něco mnohem zajímavějšího. „Ještě to nebudu prozrazovat, ale počátkem roku 2022 NASA objevila těleso, které začátkem příštího roku proletí kolem Země hodně těsně,“ naznačil Petr Pravec.

Tento asteroid je podle něho hlavně zajímavý z astrofyzikálního hlediska. „Pro širokou veřejnost není úplně důležitý, protože proletí v bezpečné vzdálenosti. Ale my vědci na něm pozorujeme třeba to, že jeho stav je kriticky blízko rozpadu způsobeného vlastním rotačním štěpením. Ale i takových těles známe relativně hodně,“ líčí Pravec, co ho na asteroidu zaujalo.

Hrozbu z vesmíru v poslední době zpopularizovala černá komedie K zemi hleď! o blížící se globální katastrofě v podobě komety mířící k Zemi. Film je považován za metaforu přístupu vlád i veřejnosti ke změnám klimatu – na Zemi se řítí smrtelné nebezpečí, přesto se státy nedokážou na řešení shodnout.