Hlavní obsah

Zuckerberg otevřel kamennou prodejnu. Láká v ní na virtuální realitu

Podívejte se na první kamennou prodejnu Mety, bývalého Facebooku. Láká na VR.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Firma dříve známá jako Facebook, který s aplikacemi Instagram a WhatsApp stále i vlastní, má poprvé fyzický obchod. Podle médií tam „ospravedlňuje“ miliardy dolarů nalité do vzniku metaverza. Prodává brýle pro virtuální realitu.

Článek

Mark Zuckerberg, otec Facebooku čili dnešní společnosti Meta Platforms, ani ne po roce od přejmenování svého dítěte podává k jeho novému směřování pomocné ruce. Od doby, co představil revoluční vizi tzv. „metaverza“, vykázalo jeho dílčí výzkumné oddělení Reality Labs za první letošní kvartál ztrátu tři miliardy dolarů.

Firma peníze investuje do hardwarové a softwarové infrastruktury, která má propojit reálný a virtuální svět pomocí speciálních headsetů (náhlavních souprav), chytrých telefonů, tabletů a počítačů s novými programy nebo upravenými stávajícími aplikacemi.

Metaverzum v každém produktu, se kterým Zuckerberg přijde

V metaverzu se budou lidé podle šéfa Mety setkávat s přáteli a rodinou, cestovat na daleká místa bez uhlíkové stopy, učit se, pracovat, hrát si, tvořit nebo nakupovat. Do nové verze internetového prostředí koneckonců investují třeba i oděvní firmy.

Podle Zuckerberga se metavesmír dotkne každého produktu, který jeho společnosti vytvoří. Výsledky zatím ale nebyly moc vidět. A už vůbec ne pro lidi, kteří si dnešní headsety přibližně za 10 tisíc korun nemohou dovolit. Finální verze přístupná pro širší publikum by prý mohla být hotová až koncem tohoto desetiletí.

A proto teď Meta nedaleko sídla zmíněného výzkumného oddělení Reality Labs u San Francisca v Kalifornii otevřela v pondělí svou první kamennou prodejnu, ve které představuje své produkty spojené s metaverzem.

Lákadlo na to, co si lidé třeba zatím nemohli dovolit

Obchod na předměstí Burlingame má bezmála 140 metrů čtverečních a dominují mu tři hlavní produkty. V první řadě jsou to virtuální headsety Meta Quest 2 spolu s dalším hardwarem, které si mohou návštěvníci přímo na místě sami vyzkoušet - třeba na světoznámé české hře Beat Saber. Tu v roce 2019 koupila Zuckerbergova firma i s českým herním studiem Beat Games údajně až za 100 milionů dolarů.

Kromě VR zařízení či aplikací a her se v obchodě představuje také chytrý displej Portal určený speciálně na videohovory. Základní verze zvaná Go dnes vychází v přepočtu nejmíň na 4700 korun.

K dispozici jsou také smart brýle ​​Ray-Ban Stories, které umí fotit, nahrávat videa či přijímat hovory a ovládat hudbu, a to buď klasicky za pomoci tlačítek nebo také hlasového asistenta. Záznamy ze dvou kamer se dají ze slunečních brýlí snadno sdílet. Ve Spojených státech se prodávají za 299 dolarů, tedy asi 7000 korun.

„Obchod je pro nás základní coby další kontakt se spotřebiteli. Co se z prodejny naučíme, nám pomůže určit, zdali pokračovat tímto směrem, ale hlavně jsme chtěli mít i tu schopnost odvyprávět si svůj příběh - odprezentovat se - a dostat zpětnou vazbu od zákazníka,“ vysvětluje pro server CNBC šéf obchodu Martin Gilliard.

Budou další prodejny?

Obsluha v obchodě se má také snažit návštěvníky co nejvíce vtáhnout do produktů spojených s virtuálních realitou. Meta zatím neuvedla, zdali plánuje otevřít prodejen nebo showroomů víc tak, jak to v minulosti dělal třeba Amazon.

„Mluvíme tu o metafyzickém světě a virtuální realitě. A prvním krokem v této cestě je stavba kamenného obchodu. A neměly právě ale prodejny zmizet? Myslím, že první reakce mohou být trochu popudlivé - hlavně pro nás ze Silicon Valley. Ale pravdou je, že tyto hmotné věci neměly nikdy zmizet a nikdy nezmizí. Každému je jasné, že i kdybychom do virtuálního světa opravdu vkročili, budeme k tomu potřebovat hardware,“ reaguje na výsměšné reakce k otevření Omar Akhtar, výzkumný ředitel společnosti Altimeter radící společnostem s inovacemi na digitálním trhu.

„Je to velmi jasný krok v posunu dál od sociálních médií a reklam, které mohou mást lidi, ovlivňovat volby, špehovat údaje a všechny tyhle věci. Krok ve směru k velice hmotné reprezentaci něčeho tak jednoduchého, klasického a dobře navrženého jako je hardware, u kterého si jen povzdechnete blahem,“ dodává s tím, že sám virtuální realitou opovrhoval až dokud ji sám nevyzkoušel.

„Myslím, že je to hodně taková ta zkouška typu ‚Uvidíme, co se stane.‘ Protože postavit obchody všude po Státech je opravdu nákladná věc. Facebook zdroje má, ale v jádru je to pořád spíš technologický průkopník. Rádi staví věci. Opravdu nejsou moc nadšení do byznysu dodavatelských řetězců a kamenných prodejen - to je úplně jiná hra,“ upozorňuje Akhtar.

Reklama

Doporučované