Hlavní obsah

Téměř dva miliony korun. České dráhy platí svým cestujícím tučné odškodné

Téměř dva miliony korun. Tolik už vyplatily České dráhy svým cestujícím na odškodném za zpoždění.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Díky výjimce ze zákona si České dráhy mohou stanovovat vlastní podmínky, při kterých mají cestující nárok na odškodnění.

Článek

Čím dál vyšší odškodné platí České dráhy z důvodu horší dochvilnosti vlaků. Za rok 2018 jich bez zpoždění dojelo méně než 90 procent.

České dráhy mají povinnost vyplácet odškodnění zatím jen v mezinárodní dopravě. V rámci Česka podle výjimky z nařízení Evropské unie odškodňují dobrovolně jen v případě, kdy je za zpoždění odpovědný dopravce. Od roku 2010 vyplatily 12 milionů korun.

„Letos jsme za první pololetí zatím na odškodném vyplatili necelé dva miliony korun. Za loňský rok to bylo dva a půl milionu,“ řekl Seznamu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za stížnosti v rámci vnitrostátní dopravy ČD vyplatili letos 700 tisíc korun.

Nejčastěji ČD svým zákazníkům platí taxi nebo ubytování v případě výpadku spoje. V těchto případech vlaky do cílové stanice nedojedou včas kvůli špatnému počasí nebo nehodě na přejezdu.

ČD mají vlastní podmínky

Díky výjimce ze zákona si ČD mohou stanovovat vlastní podmínky, při kterých mají cestující nárok na odškodnění.

Nárok na vrácení části jízdného mají jejich zákazníci až od 60 minut zpoždění. Vrácená částka tvoří při ceně jízdenky nad 400 korun čtvrtinu původní hodnoty.

Foto: cd.cz

Podmínky vyplácení odškodného ČD.

Od dvouhodinového zpoždění mají pak cestující nárok na vrácení poloviny ceny jízdenky, která musela stát alespoň dvě stě korun. Nárok na vrácení celého jízdného člověk má jen v tu chvíli, pokud cestu vůbec nepodnikne.

„Cestující se může kvůli velkému zpoždění vzdát cesty ještě před nástupem do vlaku, v tom případě hradíme plnou cenu jízdenky. Když na cestu nastoupí a kvůli zpoždění se jí vzdá během jízdy, vrátíme mu všechny peníze také a navíc ho dopravíme zadarmo do nástupní stanice,“ dodal Šťáhlavský.

Na čas s tolerancí pěti minut dojelo v loňském roce asi 89 procent vlaků. To je o procento a půl méně než v roce 2017. Podle Šťáhlavského se ale většina zpoždění pohybuje v řádech maximálně patnácti minut.

Se žádostí o odškodnění se na společnost můžete obrátit i v případě, že se na předem zakoupeném místě neobjeví rezervace. V tu chvíli vám vlakvedoucí vydá na místě až pětinásobek částky, kterou jste za rezervaci zaplatili.

Společnost reaguje jen na oficiální stížnosti

V případě, že zákazník se svou stížností a žádostí o odškodnění neuspěje u svého dopravce, může se obrátit na portál vasestiznosti.cz. Ten funguje na principu dobrovolnosti a snaží se poskytovat mimosoudní službu spotřebitelského vyrovnání.

„Spotřebitel u nás podá stížnost a my fungujeme jako prostředník mezi ním a firmou, na kterou si stěžuje. Bohužel se České dráhy k žádnému z případů nevyjádřily, takže všechny stížnosti uzavíráme bez řešení,“ řekla mluvčí časopisu dTest Kristýna Kuncová.

V takovém případě dTest radí obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI) a jejich službu ADR (mimosoudní řešení spotřebitelských sporů). Ta se podobnými stížnostmi zabývat může v případě, že spotřebitel dokáže, že se spor snažil řešit jinou cestou a neuspěl. Podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha se na ně nespokojení zákazníci ČD v podstatě neobrací.

Společnost bude na bázi dobrovolnosti vyplácet odškodné až do prosince. Tehdy končí výjimka z nařízení EU a v novém roce budou České dráhy vyplácet odškodné povinně i v rámci Česka. Pravidla, podle kterých se bude nový zákon řídit, odhlasuje parlament.

Reklama

Doporučované