Hlavní obsah

Tenisový boss dělá reklamu Agrofertu. Zda mu firma platí, nechce říct

Foto: Stanislav Heloňa / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz

Miroslav Černošek se s Babišem seznámil takříkajíc na divokou kartu.

Reklama

Podle informací Seznam Zpráv přestala skupina Agrofert podnikateli Miroslavu Černoškovi posílat peníze na sport už před několika lety. On jí však až do dnešních dnů dělá reklamu v hodnotě milionů korun ročně.

Článek

Tenisový a marketingový boss Miroslav Černošek se s nynějším českým premiérem Andrejem Babišem zná už téměř 30 let. Jak v minulosti sám vzpomínal, potkali se prvně v roce 1993. Tehdy Babiš v Praze zakládal firmu Agrofert, ale pořád byl ještě v roli reprezentanta slovenského podniku zahraničního obchodu Petrimex. A tehdy prý poprosil Černoška o volnou kartu na tenisový turnaj pro dceru svého někdejšího šéfa z Petrimexu Antona Rakického.

Nakonec se z toho vyvinul velmi blízký vztah a Babišem následně ovládnutý Agrofert byl dlouhá léta věrným sponzorem Černoškových sportovních akcí. Babišův holding byl třeba svého času titulárním partnerem atletické Zlaté tretry v Ostravě nebo jedním ze sponzorů českého olympijského týmu. Nejvíce a nejdéle se vzájemná blízkost ale projevila u Černoška doma v Prostějově.

Tamní tenisový klub, v posledním čtvrtstoletí jednoznačně nejúspěšnější v republice, už od konce devadesátých let nese název TK Agrofert Prostějov (jen v krátké přestávce mezi lety 2004 až 2007 se jmenoval TK Česká sportovní). Nad centrálním dvorcem se až do dnešních dnů skví velká reklama „Agrofert aréna“. Firmu Agrofert jako jednoho z partnerů na svých webových stránkách uvádí i Černoškova marketingová agentura TK Plus.

Překvapením ale je, že Agrofert podle vícero zdrojů Černoškovi za poskytovanou reklamu už vůbec neplatí. A to minimálně od roku 2015. „Od Agrofertu Černošek nedostal posledních pět let ani korunu,“ uvedl už loni Černoškův blízký přítel.

Stejné informace přicházejí i zevnitř klubu. „Pokud tam něco z Agrofertu v posledních letech přiteklo, šlo jen o materiální plnění, kdy Agrofert přispěl dodávkou potravin na některé společenské akce,“ uvádí další dobře informovaný zdroj, který nechce být jmenován.

Foto: Archiv Seznam Zprávy

Agrofert aréna. Hlavní dvorec Černoškova tenisového království v Prostějově.

Nebudeme to komentovat

Redakce Seznam Zpráv několikrát žádala Miroslava Černoška, aby se k věci vyjádřil. Poprvé už v listopadu loňského roku. Mezitím sportovní guru prodělal těžkou formu covidu-19, avšak ani po zotavení na otázky ohledně peněz z Agrofertu neodpovídá.

Poté, co mu v minulých dnech reportér zavolal, položil telefon a na SMS nereagoval.

Nakonec krátkou reakci poskytl mluvčí prostějovského tenisového klubu Tomáš Cibulec, ale na otázky stejně neodpověděl. „Naše obchodní a marketingové vztahy s privátními subjekty nebudeme komentovat,“ uvedl.

Obdobně reagoval i mluvčí skupiny Agrofert Karel Hanzelka. Ani on nevyvrátil informace, že multioborový koncern, který je nyní v majetku svěřenských fondů založených Andrejem Babišem, do Prostějova žádné peníze už dlouho neposílá. „Své obchodní a marketingové aktivity nekomentujeme a neučiníme tak ani v tomto případě,“ reagoval mluvčí Hanzelka.

Komerční firmou, která sportovní akce v Prostějově organizuje (a měla by tudíž být i příjemcem peněz z reklamy), je akciová společnost Tenis klub Prostějov, v níž je Miroslav Černošek šéfem dozorčí rady. Úzce spolupracuje se spolkem Tenisový klub Prostějov, který je příjemcem dotací z veřejných rozpočtů a Černošek v něm až do loňského listopadu byl předsedou správní rady.

Vedle toho je tu ještě Černoškova marketingová agentura TK Plus, která na akcích v Prostějově (nejen sportovních) též spolupracuje.

Až pět milionů za rok

Za normálních okolností by prezentace značky Agrofert v prostějovském mistrovském klubu měla stát ročně až 5 milionů korun. K takové částce dospěly Seznam Zprávy po konzultaci s několika experty ze sportovního prostředí.

Ve vrcholovém sportu to není přestřelená cifra. Ještě větší částky za sponzoring se totiž točí v jiných populárních disciplínách. Kupříkladu i v těch nejchudších klubech nejvyšší fotbalové soutěže platí firmy za pozici titulárního nebo hlavního partnera 5 až 10 milionů korun ročně. V bohatších klubech, jako je třeba Viktoria Plzeň, nad 20 milionů. Samostatnou kapitolou s výrazně dražším ceníkem jsou Sparta a Slavia. Miliony jako ve fotbale se točí i v hokeji. A od 10 do 30 milionů platili v minulých sezonách hlavní sponzoři mistrovskému basketbalovému klubu v Nymburce.

Proč Agrofert přestal Černoškovi sponzorské peníze posílat? Zjevně to souvisí s Babišovým vstupem do vysoké politiky, neboť podle informací Seznam Zpráv se tak stalo krátce poté, co se nynější premiér stal ministrem financí v Sobotkově vládě.

Svého někdejšího blízkého přítele se dle autentických svědectví rázem snažil odříznout i od peněz ze státních firem. Dlouholetý vztah byl zapomenut. Babiš měl obavy, že bude nařčen z klientelismu.

Koneckonců změny ve vztazích připustil v září 2019 i sám Černošek, když byl na sponzorské peníze dotazován Hospodářskými novinami.

„Jeden čas dávaly (státní podniky) hodně, ale pan premiér zavelel a říká, že státní firmy jsou od toho, aby naplňovaly státní rozpočet, ne sport,“ uvedl posmutněle Černošek. A už tehdy připustil, že daleko méně peněz má i od Agrofertu, byť přímo o nule tehdy nemluvil.

„Vedle Andreje Babiše jsem prošel kus etapy. Vážím si toho, co pro mě udělal,“ naznačil Černošek, že přetrvávající reklamní sepětí s Agrofertem je hlavně výrazem vděku vůči současnému mocnému politikovi.

Jak zvýšit svou cenu

Může jít o to, že Černošek se tímto snaží veřejně budit zdání, že je stále oním mocným mužem, jakým dříve bezesporu nejen ve sportu byl, bossem, který kromě mnohých jiných „umí i premiéra Babiše“. A tímto způsobem až do dnešních dnů uměle šroubuje svou cenu.

A to za situace, kdy jeho hvězda ve skutečnosti rychle pohasíná. I proto, že se v minulých měsících namočil do některých velmi nepříjemných kauz. Třeba do aféry s dotacemi pro sport, kdy se i z policejních odposlechů ukázalo, že se přes svého dalšího letitého přítele, šéfa poslanců za Babišovo hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, snažil získat z ministerstva školství dotaci 30 milionů korun pro výstavbu nové haly v Prostějově (olympijského centra), která vyrostla těsně vedle tenisového areálu.

Na Černoškovi ulpěla černá kaňka i kvůli vysokým maržím, které byly „odkláněny“ do jeho firmy ze sponzorských peněz určených pro české olympioniky, jak to loni v sérii článků popsal iRozhlas.cz. Český olympijský výbor s ním po dlouhých letech ukončil spolupráci.

Foto: ČTK

Snímek ze zápasu tenisové extraligy v roce 2019 v Prostějově. Opět s reklamou Agrofertu. Zda za ni platil, není jisté.

Závazkům jsme schopni dostát

V TK Agrofert Prostějov působila (a nadále působí) celá řada tenisových hvězd světového formátu od Martiny Hingisové přes Petru Kvitovou po Tomáše Berdycha a Lucii Šafářovou. Ale už na konci loňského roku se i přímo v klubu rozšířily obavy ohledně jeho budoucnosti.

Sám Černošek musel rozptylovat nervozitu rodičů tenisové omladiny. V dopise jim adresovaném ubezpečil, že i ve složité době má klub stále dost peněz z veřejných zdrojů. „S veškerou vážností a seriózností chci informovat, že naše finanční situace je velice stabilizovaná, že máme pro rok 2021 výraznou podporu statutárního města Prostějova, Olomouckého kraje, Českého tenisového svazu i Národní sportovní agentury. Jsme schopni dostát všem závazkům vůči Vám a realizovat v roce 2021 velice úspěšnou sezonu,“ napsal Černošek 7. ledna v dopise, jehož kopii má redakce k dispozici.

A to na hlavičkovém papíře, kde je dvakrát logo firmy Agrofert. Ani v tomto „uklidňovacím“ dopise se nic o finanční podpoře ze strany hlavního privátního partnera nepíše.

Nepeněžní příjem?

To, že Agrofert patrně dostává na tenise v Prostějově poměrně významnou reklamu, aniž by za ni adekvátně platil, by mohlo být vnímáno i jako přešlap z pohledu daňových zákonů.

I zdarma poskytovanou reklamu lze totiž posuzovat jako nepeněžní příjem (Agrofertu), který se oceňuje cenou obvyklou. Tento pohled připouští i daňový poradce a senátor v jedné osobě Tomáš Goláň (SEN 21).

Do dalších komentářů se ale pouštět nechce, jelikož ke kategorickým soudům by prý bylo třeba detailně znát skutečný stav věcí a také nastavení smlouvy mezi akciovou společností Tenis klub Prostějov a koncernem Agrofert. Pokud vůbec ještě nějaký platný písemný kontrakt existuje.

Celý případ se ale jeví jako opak „Babišovy“ druhé kauzy s Čapím hnízdem, v níž se řeší právě nestandardní reklamní kontrakty.

Policejní vyšetřovatelé totiž dodnes zkoumají, proč si firmy ze skupiny Agrofert v rekreačním areálu Čapí hnízdo na Benešovsku několik let kupovaly za desítky milionů korun reklamní prostor, když jim reklama v takovém objemu ani poskytnuta být nemohla. Pokud vůbec nějaká poskytnuta byla.

V Prostějově je to přesně obráceně: Agrofert zde prokazatelně reklamu má, ovšem patrně za ni neplatí nebo jen ve velmi omezené míře formou věcného plnění. Proč to tak je, vědí jen přímí aktéři.

Reklama

Související témata:

Doporučované