Hlavní obsah

Tesla spouští předplatné autopilota. U některých aut to znamená drahý servis

Elektromobily Tesla využívají samořízení, které si mohou řidiči předplatit.

Reklama

Majitelé Tesly si mohou nově předplatit autonomní řízení. Nedosáhnou na něj ale všichni. Některým řidičům vadí, že si musí k předplatnému ještě připlácet za upgrade softwaru i hardwaru.

Článek

Trendem mezi softwarovými firmami je už dlouhodobě systém předplatného, kdy se programy stále aktualizují a nelze koupit žádnou finální verzi. Na podobný systém najíždí i automobilka Tesla. Ta začala prozatím v USA nabízet měsíční předplatné autonomního řízení v balíčku Full Self Driving (FSD) za 199 dolarů (zhruba 4333 korun). Informoval o tom server The Verge.

Majitelé elektromobilů Tesla, kteří si zakoupili již zrušený balíček Enhanced Autopilot, mohou podle stránek společnosti získat předplatné za zvýhodněnou cenu 99 dolarů měsíčně. Tesla doposud prodávala balíček Full Self Driving za jednorázový poplatek 10 000 dolarů (zhruba 217 000 korun).

Měsíční předplatné však umožňuje majitelům Tesly vyzkoušet si řízení bez dlouhodobého závazku. Podle podmínek na webu Tesly mohou řidiči předplatné kdykoli zrušit.

Předplatné Full Self Driving je však určeno jen pro majitele vozů Tesla, kteří mají počítačový hardware FSD 3.0 nebo vyšší a základní či rozšířenou konfiguraci autopilota. Ostatní si mohou za 1 500 dolarů zakoupit vylepšení hardwaru a připravit tak své vozy na systém Full Self Driving. Ten budou potřebovat řidiči, kteří si elektromobil pořídili mezi lety 2016 a 2019.

Majitelé Tesly, kteří budou muset připlácet, se nad tím pohoršují na sociálních sítích Twitter a Reddit. Někteří říkají, že by jim měla Tesla náklady na upgrade softwaru zaplatit, jiní vyzývali k hromadné žalobě.

Šéf Tesly Elon Musk sliboval možnost předplatného již několik let. Teprve začátkem letošního července však Tesla začala rozesílat aktualizace softwaru pro beta verzi 9 Full Self Driving.

Tesla ve svém oznámení uvádí, že předplatné Full Self Driving zahrnuje funkce, jako je navigace v režimu autopilota, automatická změna jízdního pruhu, automatické parkování nebo reagování na semafory či značky typu stop. Aktuálně povolené funkce vyžadují aktivní dohled řidiče a nečiní vozidlo zcela autonomním.

Automobilka upozorňuje, že software vozidlu neumožňuje bezpečně řídit bez asistence řidiče. V případě Tesly už došlo k několika nehodám, kdy auto řídil autopilot a člověk za volantem nevěnoval pozornost provozu a vozovce.

Akcie Tesly se podle serveru Market Watch minulý týden propadly o dvě procenta a od začátku roku klesly o téměř devět procent. Za posledních 12 měsíců však jejich růst činil 115 procent.

Reklama

Doporučované