Hlavní obsah

Tesla naúčtovala kupujícím dvojnásobek. K vracení peněz se zatím nemá

Ilustrační foto.

Reklama

Tesla naúčtovala několika svým zákazníkům dvojnásobek za nákup nového elektroauta. Kupující se nyní marně snaží získat své peníze zpět.

Článek

Několik zákazníků automobilky Tesla žijících v jižní Kalifornii hlásí, že jim firma naúčtovala za koupi elektroaut dvojnásobek ceny. Z rozhovorů stanice CNBC s dotčenými zákazníky vyplývá, že platby z jejich účtů odešly bez autorizace. Především ale projevují frustraci z nedostatečných snah firmy vrátit jejich peníze.

Například za základní verzi elektrického vozu Model Y si nyní Tesla účtuje 37 tisíc dolarů (zhruba 820 tisíc korun), cena výkonnějších verzí může překonat i 70 tisíc dolarů (zhruba 1,5 milionu korun) . Neautorizované zdvojení takových plateb tedy může vést k podstatnému zásahu do osobních financí spotřebitelů.

Jedním z dotčených kupujících je Tom Slattery, který na doručení svého Modelu Y čekal od ledna. Během minulé středy se dočkal bezkontaktního doručení nového elektroauta přímo před svůj dům. Zbývalo dokončit objednávku nahráním a odesláním dokladu o pojištění a řidičského průkazu. Poté už jen potvrdit platbu.

Hned ve čtvrtek ráno ale zjistil, že firmě Tesla odešlo z jeho účtu 106 tisíc dolarů (2,36 milionu korun), neboli dvojnásobek částky, kterou za svou verzi Modelu Y plánoval zaplatit. Okamžitě tedy zavolal na zákaznický servis automobilky, jen aby pak strávil celý den neúspěšnými pokusy o reklamaci platby.

Nakonec se rozhodl navštívit prodejní a servisní centrum firmy Tesla v kalifornském městě Burbank.

„Tam mi řekli, abych zavolal své bance a nechal ji tu platbu zrušit. Takže mi neoprávněně odečetli přes 50 tisíc dolarů a pak mi řekli, ať si to vyřeším sám? Nepřijatelné. Tak jsem na ně dál tlačil,“ uvedl Slattery.

Uplynulo pět dní a Slattery stále očekává vrácení peněz nebo jakýkoliv písemný závazek, že se k němu Tesla chystá.

„Je těžké si představit, že by zákaznický servis mohl fungovat hůř,“ řekl Slattery. „Nikdo z Tesly mi nezavolal a nenapsal. Nemám žádný dojem, že by to brali naléhavě,“ dodal.

Banka mu mezitím oznámila, že zpracovat vrácení peněz může z jejího konce trvat mezi deseti a 45 dny a že mnohem rychlejší by bylo řešit problém s automobilkou.

Slattery není sám. Podle jeho výpovědi mu zaměstnanec Tesly v Burbanku sdělil, že s dvojnásobným vyúčtováním se nyní potýkají stovky zákazníků.

Jedním z nich je Clark Peterson z Los Angeles. Minulý čtvrtek, po dvou měsících čekání na objednaný Model Y, obdržel Peterson telefonát od doručovacího servisu, aby se společně dohodli na vyhovujícím čase doručení. Zaměstnanec mu během hovoru jen tak mimochodem sdělil, že firma z jeho účtu strhla dvojnásobek ceny zakoupeného elektroauta.

„Řekl mi, abych zavolal bance a zastavil tu platbu,“ uvedl Peterson. „Já na to, že peníze už odešly z mého účtu. Vyznám se v bankovních převodech – když peníze odejdou, tak jsou prostě pryč. On ale naléhal, ať zavolám bance, tak jsem to udělal. Tam mi potvrdili, že peníze už jsou na účtu Tesly, a že s tím nemůžou dělat nic, dokud se jim firma sama neozve,“ dodal.

Během čekání se obrátil na sociální média, aby tam ventiloval svou frustraci a případně získal další informace. Jeden z uživatelů se ho zeptal, jestli jednoduše jen nestiskl tlačítko „koupit“ dvakrát.

„Tohle není nějaká chyba z nedbalosti,“ uvedl Peterson. „U firmy, která má tolik technologických dovedností, to vyvolává mnoho otázek,“ dodal.

Peterson, stejně jako Slattery, dosud čeká na vrácení peněz nebo zprávu od Tesly.

Další z nesprávně vyúčtovaných zákazníků, Christopher T. Lee, má nyní kvůli duplikované platbě téměř prázdný bankovní účet. O svém trápení natočil video:

Automobilka se k žádosti o komentář k počtu nesprávně zpoplatněných nákupů a postupu vracení peněz nevyjádřila.

Dave Excell, zakladatel společnosti na prevenci finanční kriminality Featurespace, uvedl, že dvojnásobné poplatky představují v internetovém obchodování běžný problém.

Společnosti, které přijímají platby prostřednictvím sítě automatického zúčtování (označované zkratkou ACH), zpravidla zabraňují zdvojeným platbám speciálními softwarovými funkcemi. Duplicitní transakce někteří klienti ale občas požadují, proto musí být síť dostatečně flexibilní na to, aby je uměla zpracovat.

„Nejlepší je obrátit se na prodejce a sdělit mu, že došlo k chybě, a požádat ho o vrácení peněz. To by mělo být i nejjednodušší řešení,“ poradil Excell spotřebitelům, jimž prodejci naúčtovali dvojnásobek ceny.

Reklama

Související témata:

Doporučované