Hlavní obsah

Těstoviny à la Ikea. Při přepravě jsou ploché, tvar získají v hrnci

Podívejte se na ploché těstoviny, které při vaření mění tvar.Video: Jan Marek

 

Reklama

Jídlo je i zábava. Zvlášť když se vědci u výroby přelomového druhu těstovin inspirují u švédského nábytkáře Ikea. Nejde totiž o žádné vrtule či penne, ale ploché fleky, co získávají tvar až vařením. A jsou ekologičtější.

Článek

Vaří se jen sedm minut, tedy rychleji než běžné těstoviny, jejichž příprava se třeba v zemi původu Itálii podílí na emisích skleníkových plynů jedním procentem. A před uvařením jsou ploché, čímž při stejném množství zabírají méně místa než obyčejné fleky, takže se na jejich balení spotřebuje méně plastu, píše vědecký server SciTechDaily.

Ploché však tyto revoluční těstoviny o nižší uhlíkové stopě z univerzity v Pensylvánii po uvaření nezůstávají. Při tepelné úpravě se totiž ohýbají do předem určených tvarů. Američtí vědci totiž na ploché kousky těsta ze semolinové mouky a vody tisknou unikátní vzory: drážky, co reagují na bod varu změnou tvaru.

„Inspiroval nás nábytek, který se balí po kusech na plocho, čímž šetří prostor, dělá uskladňování mnohem snadnější, a snižuje uhlíkovou stopu související s přepravou,“ vysvětluje Lining Yao, ředitel oddělení Morphing Matter Lab na Carnegie Mellon University.

Hodí se na cesty

Úspora prostoru inspirovaná švédskou Ikeou se může podle vědců zvlášť hodit při cestování, kde je každé místo navíc drahé, ale i u přírodních katastrof při nouzovém zásobování nebo astronautům na vesmírných stanicích. Uhlíková stopa klesá i tím, že jich lze díky úspoře prostoru rozvážet víc.

Prodeje obyčejných těstovin přitom rostou. Dokazují to výrobci z Itálie. Loni od ledna do září vyvezli přes 1,8 milionu tun, tedy o 17 procent víc než ve stejném období v roce 2019. Nejvíc exportují do Evropy, kam putuje 62,1 procenta jejich výroby.

Produkce i spotřeba rostou

Produkce v celé Evropské unii rok před pandemií mírně rostla: o 1,8 procenta na 5,5 milionu tun. A konkrétně Česku se konzumace zvýšila výrazně, zřejmě i vlivem pandemie, při které se Češi více zásobovali.

Podle internetového obchodu Rohlík.cz se těstovin a kuskusu z jejich skladů před pandemií prodalo průměrně 54 tisíc balení za měsíc. Loni množství vzrostlo téměř o čtyři pětiny a letos pak o dalších 64 procent.

„V dlouhodobém hledisku zájem Čechů o těstoviny spíše roste, potvrzuje to i výrazně větší pestrost výrobců, kteří například v posledních deseti letech vznikli,“ dodává František Brož, mluvčí e-shopu Košík.cz.

Reklama

Doporučované