Hlavní obsah

Tihle kluci si hraním her loni vydělali skoro tři miliardy korun

TOP 10: nejvýdělečnější hráči roku 2019. (Video: Jan Marek, Youtube.com)

Reklama

31. 1. 10:05

Ve světě e-sportu, tedy profesionálních hráčů počítačových her, platí snad ještě víc než kdekoliv jinde olympijské „není důležité vyhrát“ – ale vlastně nemusí být ani nutné se zúčastnit. Žebříček těch, kteří si v roce 2019 přišli na nejvíc, totiž s bezmála 400 miliony ovládl Tyler „Ninja“ Blevins. Hvězda hry Fortnite se přitom paradoxně nezvládla ani kvalifikovat do loňského vůbec prvního světového mistrovství.

Článek

Červencový turnaj Fortnite World Cup zcela vyprodal newyorský tenisový stadion Arthura Ashe čítající na 19 tisíc míst. K tomu se stal nejsledovanější e-sportovní událostí v historii a rekordní byly i jeho výhry: jenom kategorie jednotlivců si rozdělovala přes 15 milionů dolarů, čímž si i hráč na posledním místě odnesl v přepočtu 1 milion a 140 tisíc korun.

Osmadvacetiletý Tyler Blevins v mistrovství nezískal patřičné skóre k tomu, aby se ho mohl zúčastnit, ať už sám za sebe, nebo v páru, a celkově za celý loňský rok vyhrál podle magazínu Forbes v soutěžích méně než 100 tisíc dolarů. Přesto měl ze všech světových hráčů, a to i na jiných platformách a v různých titulech, vůbec nejvyšší příjmy.

Spíše influenceři než profesionální hráči

Je to dané tím, že špičky mezi hráči jsou v náplni svého „povolání“ spíše influenceři než profesionálové v e-sportu. Své miliony dolarů na výdělcích těží z toho, že „masivní davy sledujících“ využívají v reklamních smlouvách s velkými značkami či ve sponzorstvích. Vydělávají také třeba na poplatcích při svých online vysíláních na různých streamovacích službách.

Populární Ninja má na nově vznikající herní platformě Mixer od Microsoftu už 2,8 milionu sledujících. Oproti jeho bývalému „doupěti“ Twitch se 14 miliony je to sice stále ještě zlomek, konkurenční stream ale opustil teprve loni v srpnu a Forbes odhaduje, že jeho noví či možná i přeběhlí fanoušci za něj v nadcházejících třech letech u americké společnosti utratí až 30 milionů dolarů.

Platí je prestižní značky, vydávají knihy

Modrovlasý streamer má navíc dodatečných 22,7 milionu odběratelů na YouTube a 14,9 milionu sledujících na Instagramu. A jelikož má v oblibě energetické nápoje a botasky, mezi jeho živitele patří třeba i Red Bull nebo Adidas. K tomu prodává vlastní knihy například u Walmartu a objevil se už také v oceňované The Tonight Show moderátora Jimmyho Fallona.

Nikoho z desítky nejlépe vydělávajících hráčů světa nedostalo do čela žebříčku vlastní hraní. Dohromady mají zhruba 270 milionů sledujících napříč všemi třemi zmíněnými videoplatformami a vydělali si v součtu 121 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 2,76 miliardy korun.

Tady máš peníze a řekni moje jméno

Kromě zmíněných zdrojů zisku, mezi kterými mají své místo i přímé platby při streamování výměnou třeba za pouhé zmínění jména fanouška v přenosu, hráče finančně podporují i samotní herní vydavatelé jako Electronic Arts či Activision Blizzard. Špičky mezi společnostmi v tomto byznysu platí „celebritám“, aby ve svých streamech hrály jejich tituly.

Společnost pro průzkum herního trhu eMarketer odhaduje, že jenom ze sponzorství a reklamy „padlo“ do hráčství za rok 2019 dohromady 3,3 miliardy dolarů, tedy 75 a půl miliardy korun.

Divoký západ: rasismus a antisemitismus

Forbes dodává, že „pro gaming existuje stále ještě takový Divoký západ“. Na to, jaký obsah streamovacími službami protéká, jaké osobnosti a s jakými názory jimi rezonují, nedohlíží žádná pověřená vládní agentura.

Například rovněž velmi populární „PewDiePie“, celým jménem Felix Kjellberg, jemuž loni vydělaných 15 milionů dolarů zajistilo v žebříčku druhé místo, přišel o mnohé partnerské smlouvy kvůli některým videím s antisemitským a rasistickým obsahem.

Do krátké kontroverze v médiích se dostal i Blevins poté, co v srpnu roku 2018 řekl, že nebude streamovat se ženami, protože by mu to „řečmi o možných vztazích“ mohlo poškodit pověst.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené