Hlavní obsah

V Rudém moři je tikající bomba, která může zavinit ekologickou katastrofu

Foto: Profimedia.cz

Satelitní snímek z roku 2020 tankeru FSO Safer.

Reklama

Dlouho predikovaná katastrofa v Rudém moři by se v blízké budoucnosti mohla stát skutečností. Z opuštěného tankeru v jemenských vodách by mohlo do moře uniknout vysoké množství ropy.

Článek

Tanker FSO Safer, starý 46 let, kotví u jemenského přístavu Hudajdá, který kontrolují Húsíové. Plavidlo neprošlo prakticky žádnou údržbou od vypuknutí války před pěti lety mezi Húsíi podporovanými Íránem na straně jedné a jemenskou vládou s podporou koalice v čele se Saúdskou Arábií na straně druhé. Loď, kde se nachází 1,1 milionu barelů ropy, navíc trouchniví a hrozí únik ropy přímo do moře. Stav tankeru se zhoršuje od roku 2017.

Odborný časopis Nature Sustainability v pondělí představil model, který ukazuje, co by mohl únik ropy do moře způsobit. „Možnost úniku je stále reálnější. Viditelně zchátralý tanker je jednoplášťový, což znamená, že jeho porušení povede k přímému vylití ropy do moře,“ píše se v článku. Ropa by tak v případě fatálního poškození mohla do moře proniknout do 24 hodin. Do několika dnů by doplula k západnímu pobřeží Jemenu a v horizontu tří týdnů by dále putovala k přístavům na jih.

Ty by se musely zavřít a to by v horizontu dvou týdnů od katastrofy mohlo ohrozit dodávky 200 tisíc tun paliva pro zemi, což představuje více než třetinu veškerých potřebných dodávek. Cena paliva by tak mohla vzrůst až o 80 procent. Kvůli tomu by byla v ohrožení obsluha vodních pump a až osm milionů Jemenců by mohlo přijít o přístup k tekoucí vodě. Další dva miliony lidí by přišly o vodu kvůli kontaminaci odsolovacích továren. Únik ropy může mít dopad i na dodávky potravinové pomoci, na kterých je podle potřeby závislých 5,7 až 8,4 milionu Jemenců, v případě, že by dosáhla až k největšímu jemenskému přístavu Aden.

V horizontu pár dní by mohla ropa v moři z poloviny zničit populaci ryb a zcela ji zlikvidovat do tří týdnů. Zásadně poškodit by mohla i korálové útesy. Pokud by se uniklá ropa dostala až do průlivu Mandeb mezi Rudým mořem a Adenským zálivem, mohl by být dopad až celosvětový. Touto lodní trasou totiž projíždí až 10 procent celosvětového obchodu.

Aktuálně proto probíhá již předtím několikrát neúspěšné jednání o tom, jak úniku ropy zabránit. Rada bezpečnosti OSN již několikrát varovala, že kromě úniku ropy hrozí na lodi i výbuch. Na hnijící trup lodi aktuálně dohlíží pod záštitou OSN sedm lidí. Organizace aktuálně vyzývá Húsíe, aby loď mohla prozkoumat. Ti ale požadují, aby byla loď při té příležitosti i opravena, na což OSN nemůže uvolnit finance, informuje britský The Guardian.

Reklama

Doporučované