Hlavní obsah

Tisícovku za zbytečný výjezd sanitky? Proti jsou i záchranáři, ministerstvo pokuty nezatracuje

Duel: Zpoplatnění zbytečných výjezdů ambulance.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Odstranění klíštěte nebo měsíce trvající bolesti zad. Bizarní důvody, kvůli kterým si lidé volali záchranku. Poslanec ANO Milan Brázdil navrhl každý zbytečný výjezd zpoplatnit tisícovkou. Podle ministerstva zdravotnictví je zneužívání záchranné služby problém, neví ale, jak ho smysluplně řešit.

Článek

„Je fakt, že je zdravotnická záchranná služba zneužívána. My jsme velice vážně uvažovali, že bychom to nějakou formou zpoplatnili,“ přiznává v Duelu náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula.

Ministerstvo nemá přesné statistiky, v kolika případech sanitky vyjely zbytečně. „Každá záchranka si to eviduje sama. Nemáme centrální data. Jsou ale případy, kdy se movitý podnikatel, který je zaneprázdněný v normální pracovní době a měl by jít na pravidelné odběry, nechá odvézt v jedenáct večer záchrankou, aby ty odběry získal. To je pro mě zneužití,“ vysvětluje Prymula.

Anketa

Měly by se zpoplatnit výjezdy záchranky, které se ukážou jako bezdůvodné?
Ano, lidé přestanou volat sanitku kvůli banalitám.
59,8 %
Ne, pacient nepozná závažnost potíží.
40,2 %
Celkem hlasovalo 2669 čtenářů.

Ministerstvo sankce pro takové případy zvažuje už několik let. Nedávno poslanec ANO Milan Brázdil, sám dlouholetý lékař záchranné služby, přišel s konkrétnější myšlenkou. Každý pacient, který ambulanci zavolá, by zaplatil tisíc korun. Pokud lékař následně potvrdí, že urgentní ošetření bylo nutné, dostane peníze zpět, řekl Brázdil Aktuálně.cz.

Podle ministerstva i některých záchranářů je ale hlavní problém v tom, že člověk těžko pozná, jak vážný je jeho stav. Mohlo by se tak stát, že lidé se budou bát sanitku zavolat z obavy, aby za ni nemuseli platit. Kromě toho záchranku často volají i třetí osoby, tedy například kolemjdoucí, kteří vidí, že někdo má zdravotní problémy.

„Zdravotní stav by neměl být handicapem pro to, aby někdo přemýšlel, jestli je nemocný, nebo ne. S návrhem pana Brázdila ministerstvo nesouhlasí. Ale uvažovali jsme, že by se měly zpoplatnit neoprávněné výjezdy. Odlišit je a administrativně zatížit celý systém tím, že by záchranáři posuzovali každý výjezd, jestli byl oprávněný, nebo ne, není reálné,“ dodává Prymula.

„Nešťastné řešení“

„Zpoplatnění výjezdu záchranky je úplně nejnešťastnější řešení. Nesouhlasím úplně s termínem zneužívání. Můžeme se bavit o zbytečných nebo neoprávněných výjezdech. Za posledních pět let má pražská záchranka zhruba 190 telefonátů v souvislosti s klíštětem. Sto padesát z nich řešila nějakým doporučením a čtyřicet pacientů odvezla do nemocnice. To jsou lidé, kteří mají čtyřicítky teploty. Některé výjezdy vyhodnotí dispečink dopředu jako zbytečné, ale 97 % pacientů, které na místě prohlédne lékař, pak odveze záchranka do nemocnice,“ vysvětluje v Duelu primář pražské záchranky Ondřej Franěk.

Foto: Seznam Zprávy

Počet výjezdů záchranné služby.

V Praze je podle něj zhruba 20 % volání na linku 155 kvůli stavu pacientů, které jsou bezpečné a není třeba posílat sanitku, což vyhodnotí už dispečink záchranky. V drtivé většině případů až podrobné vyšetření v nemocnici ukáže, jestli bylo potřeba pacienta přivézt.

„Není možné spolehlivě a odborně na dálku odlišit, jestli člověka bolí záda proto, že má sedavé zaměstnání a necvičí, nebo proto, že má velmi závažné onemocnění,“ říká Franěk.

Dvě ambulance za minutu

Ministerstvo úvahy o případných sankcích úplně neopouští. „V extrémních případech, kdy to vůbec nesouvisí se zdravotní péčí, budeme řešit, jestli to jde sankcionovat. Ale určitě to nepovede k tomu, že bychom chtěli znepřístupnit dostupnost péče,“ slibuje Prymula.

Každou minutu vyjedou v Česku do terénu dvě ambulance. Výjezdů každý rok přibývá. Zatímco v roce 2011 měly záchranky v Česku celkem 850 tisíc výjezdů, loni to bylo již 1,1 milionu.

Podle Ondřeje Fraňka je to ale celosvětový trend a Česko se počtem výjezdů nijak nevymyká. Za služby záchranek v Česku pojišťovny zaplatí zhruba 2,5 miliardy korun ročně.

Reklama

Doporučované