Hlavní obsah

Tohle na světě nikdo nedělá, tvrdí česká firma. Na katamarán přidá stan

Martin Horák, výrobce katamaránů, nosí v hlavě nápad na nafukovací plachetnici se stanem už pět let. Do roka a půl ji chce začít prodávat.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Výrobce katamaránů z Bílovic na Uherskohradišťsku Martin Horák pracuje na prototypu lodě, kterou podle něj nevyrábí nikdo na světě. Nafukovací plachetnici se stanem chce vyvinout do roka a půl, řekl pro SZ Byznys.

Článek

Českému výrobci nafukovacích katamaránů se daří. Každý rok roste o čtvrtinu, letos skončí malá firma o sedmi zaměstnancích poprvé s obratem blížícím se 35 milionům korun.

V době, kdy je potřeba především zařídit nedostatkový a zdražující materiál, není na nic čas. Přestože plánů má zakladatel a majitel bílovické firmy Minicat spoustu, v současnosti vyvíjí nafukovací plachetnici se stanem.

Co je Minicat

Plnohodnotná plachetnice jak pro rekreační využití, tak pro sportovní adrenalinový zážitek.

Unikátní je v tom, že celou loď je možné sbalit do tašky a naložit do auta.

K provozování není potřeba žádný kapitánský průkaz, licence apod. Může si ho tudíž pořídit i naprostý začátečník.

Nápad nosím v hlavě už pět let. Cítím, že je nejvyšší čas se do toho pustit.
Martin Horák, výrobce katamaránů

„Momentálně pracujeme na úplně novém segmentu nafukovacích plachetnic se zaměřením na turistiku, expedice, cestování. Tedy něco víc, než je jachting jako samotný sport. Jde o něco, co momentálně nemá zastoupení a otevře nám to dveře do úplně nového světa, možnosti budou široké,“ slibuje si od novinky Martin Horák, který firmu založil před 15 lety.

„Nápad nosím v hlavě už pět let, ale kvůli pracovnímu vytížení jsem ho zatím nemohl dotáhnout do konce. Už cítím, že je nejvyšší čas se do toho pustit,“ vypráví v sídle firmy na Slovácku.

Trendu outdooru a karavanů hodlají využít

Lidí, kteří budou mít o menší nafukovací loď i s nafukovacím stanem zájem, může být podle něj dost. „Poslední dobou je na vzestupu jiný životní styl. Trend outdooru, trávení času pobytem v přírodě. Na vzestupu jsou přívěsy, karavany – rádi bychom tohoto trendu využili,“ říká muž, který vystudoval průmyslový design a firmu založil v podstatě náhodou. K první plachetnici, která se vejde do jedné tašky, ho inspiroval otec. Martin Horák najednou zjistil, že je o tyto lodě zájem, a že původní koníček ho dokonce uživí.

Troufám si říct, že je to úplná novinka. Budeme první na světě, kdo s něčím takovým přijde.
Martin Horák, výrobce katamaránů

Momentálně pracuje na prototypu lodi a během roku a půl chce začít vyrábět. „Cítím ohromný potenciál do budoucna. Jde o víc než jen odpolední sportovní zážitek na vodě, s katamaránem se skládacím stanem můžete vyjet na týdenní plavbu po jezeře nebo na moře. Troufám si říct, že je to úplná novinka. Budeme první na světě, kdo s něčím takovým přijde,“ je přesvědčený majitel firmy, která tento druh plachetnic vyrábí jako jediná v Česku a je jedním ze tří významnějších hráčů na trhu v Evropě.

Lídři globálního trhu

Tvrdí, že už teď jsou v lecčems světová jednička. V objemu modelů největší, novinka k tomu ještě přispěje.

O ceně zatím nepřemýšlí. Ve srovnání s klasickou laminátovou plachetnicí ale prý o dost méně, je si jistý výrobce, který nejběžnější model zatím bez stanu prodává za 125 tisíc korun.

Ambasadorkou značky je světoznámá jachtařka Laura Dekker, která v šestnácti letech jako nejmladší člověk planety samostatně obeplula svět.

Růst je „děsí“

Rekordy posledních pěti let ho malinko děsí. „Rosteme každý rok o 25 procent. Je to výzva, abychom stíhali. Teď děláme 500 lodí ročně. Samotné šití trvá zhruba den, ale plachty se musí nařezat, potisknout,“ vysvětluje výrobce pro SZ Byznys.

„Musíte to všechno stihnout mimo sezónu, protože pak jen saháte do zásob a kompletujete lodi, prodáváte. Takže se musíte zásobit. Zatím stíháme díky tomu, že máme hodně subdodavatelů v okolí, kteří nám dělají komponenty externě,“ dodává.

Drtivá většina lodí jde na export – 95 procent. „Daří se nám nacházet stále nové distributory, momentálně hodně silné jsou Spojené státy, ty tvoří naše nejsilnější prodeje. Určitě jsme na vzestupu, potenciál je ale stále velký a je kam ještě posilovat,“ vypráví pro SZ Byznys Martin Horák.

Reklama

Doporučované