Tonetky, jak se židlím po jejich zakladateli přezdívá, se vyrábějí v továrně v Bystřici pod Hostýnem už 160 let. Samotný ohýbaný nábytek představil Michael Thonet veřejnosti poprvé v roce 1841 na průmyslové výstavě v Koblenci, kterou před 180 lety navštívil i rakouský kancléř Metternich.
V galerii se podívejte na stručnou historii výroby (pro snadnější čtení klikněte na poslední fotku v náhledu ukazující počet dalších snímků, pozn. red).
Michael Thonet se narodil 2. července 1796 v německém městě Boppard. Vyučil se truhlářem a v roce 1819 založil vlastní stavební a nábytkářské truhlářství, v němž se věnoval výrobě ohýbaného nábytku – technologii, která se v původní podobě používá i dnes.
Boppardská stolička byla prvním Thonetovým výrobkem z ohýbaného dřeva. Vyrobil ji technologií založenou na ohýbání svazku dýh. Následně vynalezl technologii na ohýbání masivních bukových kulatin.
Gebrüder Thonet (Bratři Thonetovi) – firma založená Michaelem Thonetem a jeho pěti syny – Jakobem, Josefem, Augustem, Michaelem mladším a Franzem. Každý z nich se věnoval jiné části rozvoje společnosti. Nejvýrazněji se ze všech synů profiloval August, který se kromě podnikání a vedení bystřické továrny zapojil i do politického a kulturního života v regionu.
Továrna v Bystřici pod Hostýnem byla vybudována v roce 1861. Místo bylo zvoleno pro svou výhodnou polohu, poskytovalo dostatek bukového dřeva i levnou pracovní sílu a stalo se ústředním závodem celého koncernu – kolébkou veškerých thonetovských inovací. Dnes v této fabrice podniká společnost TON, která po řadě změn ve vlastnické struktuře plynule navazuje na původní výrobu.
V roce 1913 pracovalo v bystřické továrně přes 2000 lidí a ve všech pobočkách a provozech bylo zaměstnáno téměř 6800 pracovníků. Další pobočky se nacházely v různých státech, například v Německu či na Slovensku.
Technologie ohýbání dřeva, kterou vymyslel Michael Thonet, se používá dodnes. Aby masivní dřevo nepraskalo, vkládá se mezi dřevo a kovovou formu ocelový pás.
Naučit se správně ohýbat dřevo je velmi náročné a trvá to několik let.
Řemeslníci musí být fyzicky zdatní, vedle toho však musí mít i cit.
Etalonem bystřické továrny se stala stolička s názvem č. 14. Její design reprezentující eleganci i ekonomičnost vznikl v roce 1859 (na obrázku je židle vyrobená kolem roku 1861). Tento výrobek nejdokonaleji zhmotňoval Thonetovy představy o moderním sedacím nábytku.
Co je k její výrobě potřeba? Šest kusů ohýbaného dřeva, osm vrutů a dva šrouby.
Na fotce vlevo je výrobek s názvem stolička č. 18, kterou navrhl syn August v roce 1876. Uprostřed je ikonická stolička č. 14 a napravo barová stolička č. 14, která byla do portfolia výrobků doplněna v současné době.
Fotografie z 80. let minulého století ukazuje montáž houpáku, tento klasický model byl oblíbeným prvkem vybavení tehdejších domácností, ale lidé si ho kupují často i dnes.
Dondolo 591 – houpák navržený v roce 1873 se nachází v portfoliu firmy TON dodnes. Má několik variant provedení, oblíbená je například ta, která je vypletena rákosem.
V letech 1965 až 1970 probíhala stavba nového závodu (stavba se stala největší továrnou na výrobu sedacího nábytku ve střední Evropě). V tomto období byly veškeré provozovny součástí národního podniku TON.
V roce 1996 oslavila společnost TON 200 let od narození Michaela Thoneta tak, že postavila pomník ve tvaru stoličky č. 14.
V roce 2015 posouvá společnost technologii ohýbání dřeva o kus dál. Jako jediná na světě dokáže ohnout dřevo i do protichůdných směrů. Inovaci vymyslel Arik Levy spolu s dalšími technology společnosti a využil ji na kolekci Split.
Společnost TON, která je předním světovým výrobcem ohýbaného nábytku a vyváží své produkty do zhruba 60 zemí světa, dnes vyrábí všechny své výrobky pod jednou střechou právě v bystřické továrně.
V současné době zaměstnává firma více než 600 lidí. Základem jejich práce je stále ruční výroba. Vedle výroby tradičního nábytku vymýšlí firma také nadčasový design.
Loni jí meziročně vzrostly tržby z prodeje vlastních výrobků, služeb a zboží téměř o 19,5 milionu na 786,1 milionu korun. Firma však vykázala nižší čistý zisk. Zatímco v roce 2018 činil 28,1 milionu, loni byl zhruba 26,4 milionu korun, uvedla ČTK.
Pandemie ovlivnila skladbu jejích současných zákazníků. Její výrazný odběratel – gastronomický průmysl – je nyní zastoupen mnohem méně, naopak segment domácností posílil. Lidé si do bytů pořizují často například křeslo s názvem Merano.
Společnost hledá nové cesty k oslovení zákazníků a více se v propagaci přesouvá do online prostředí a na sociální sítě. Protiepidemická opatření jí totiž vzala možnost prezentovat svou produkci na výstavách a veletrzích, kde každoročně představovala své novinky. „Zrovna teď bychom byli v přípravách na nejdůležitější z nich, milánský Salone del Mobile. Ten je již podruhé přesunut, momentálně na září,“ říká marketingová ředitelka TON Anna Handlová.