Hlavní obsah

Třetina lidí v karanténě nebyla při přepadovce doma. Hygiena kontroluje málo

Foto: Getty Images

Ilustrační fotografie.

Reklama

Pravděpodobnost, že člověka v karanténě zkontroluje hygiena, je velmi malá. V lednu hygienici zkontrolovali jednoho člověka z 500. A třetina kontrolovaných karanténu porušila.

Článek

Hygienici za pomoci policistů zkontrolovali v lednu 518 lidí, kterým byla nařízena karanténa. Celkem bylo za leden nařízeno 245 tisíc karantén – kontroly se tak dočkal v průměru jeden člověk z pěti set.

„K pochybení došlo u třetiny z nich,“ uvedlo Ministerstvo zdravotnictví v tiskové zprávě s tím, že případů porušování karantén přibývá. Ministr Jan Blatný i hlavní hygienička Jarmila Rážová proto apelují na občany, aby pravidla neporušovali.

„Pokud vám byla nařízena domácí karanténa kvůli kontaktu s pozitivní osobou, je nutné zůstat doma. Nejedná se o žádný trest, ale důležité opatření v prevenci dalšího šíření nákazy novým koronavirem,“ zdůraznil ministr zdravotnictví Jan Blatný.

V opačném případě hrozí lidem pokuta až do výše 3 milionů korun. Podle údajů ministerstva se ale věc nejčastěji řeší pokutou ve výši od 1 000 do 10 000 korun. „V několika případech však byla věc předána orgánům činným v trestním řízení, neboť bylo zjištěno podezření na spáchání trestného činu,“ píše se v tiskové zprávě.

Lidé také často nehlásí své kontakty, v průměru uvádějí jeden významný kontakt. Podle sociologa Daniel by to ale mělo být 4 až 5 kontaktů.

„Velmi důležité je také hlásit všechny kontakty. Jen tak může dojít k jejich vytrasování, které je nezbytným předpokladem k omezení až eliminaci dalšího síření nákazy. Hlášením kontaktů chráníte sebe, své nejbližší, a ovlivňujete vývoj jak epidemiologické situace, tak související protiepidemická opatření, která zasahují do života nás všech,“ dodal Rážová.

Experti upozorňují, že lidé často nehlásí své kontakty, protože karanténa je pro ně finančně nevýhodná. Vláda se ovšem zatím nebyla schopna dohodnout na zvýhodnění karantén a nemocenských v případě covidu.

Reklama

Doporučované