Hlavní obsah

Trh má přebytek peněz. Po loňském půstu se investoři poohlížejí po firmách

Kamil Blažek, partner v advokátní kanceláři Kinstellar.Video: Daniel Novák

 

Reklama

Nákupům firem se daří. Přesto investoři často nejsou ochotní nabídnout tolik, kolik si majitelé představují, říká v rozhovoru pro SZ Byznys Kamil Blažek, partner v advokátní kanceláři Kinstellar, která pomáhá při akvizicích.

Článek

Výrobce betonové dlažby Best, bankovní dům Equa bank, producent plastových dílů Promens Zlín nebo stavební firmy Značky Morava a Silverton. To jsou příklady jen některých společností, které od začátku letošního roku změnily majitele. Napjatě se též očekává, jak dopadnou námluvy skupiny PPF s Monetou Money Bank nebo s významným hráčem na trhu s domácím elektrem Fast ČR.

„Aktivita na trhu se určitě zvyšuje,“ uvedl Kamil Blažek, partner v advokátní kanceláři Kinstellar. Mezi stabilní a růstové sektory řadí například energetiku, IT nebo farmaceutický průmysl.

Na trhu je podle advokáta přebytek kapitálu. Mimo jiné kvůli pauze, kterou si investoři dali minulý rok, když chvilku nebylo jisté, co od koronavirové nákazy čekat. „Investice neprobíhaly, ale společnosti potřebují peníze zhodnocovat. Příležitostí přitom měly za poslední rok spíše méně,“ doplnil Blažek.

Na rozdíl od minulé krize investorům pomáhá, že banky zdaleka tolik neomezily půjčování jako na konci předminulé dekády. Naopak pumpování peněz do oběhu prostřednictvím nízkých úrokových sazeb pokračuje.

Dopady pandemie na turistický nebo letecký sektor byly extrémní. „Pak je tu ale řada sektorů, kde byl dopad minimální, nebo je dokonce posune dál,“ dodal expert na fúze a akvizice.

Majitelé firem ale navzdory přetlaku peněz na trhu už nemohou automaticky sázet na to, že od investorů dostanou, kolik si řeknou. „Vidíme u řady transakcí, že kupující nechtějí nabídnout tolik, kolik by prodávající chtěli. To bude vyžadovat nějakou chvíli, než si to sedne,“ řekl Blažek.

Zcela novou příležitostí pro investory budou podniky, které budou těžit například z rozmachu elektromobility nebo ze snižování emisí. „Kdo bude schopný přijít s produktem, který zapadne do skládačky, může uspět nejenom v Česku,“ uvedl odborník. „Zatím v tom ale v Česku akviziční trh úplně nevidím. Většina firem trend podceňuje, nevidí ho nebo jej záměrně bagatelizuje. A to je, myslím, velká chyba,“ uzavřel Blažek.

Reklama

Doporučované