Hlavní obsah

Trh se očistí a zůstanou jen nejlepší firmy, shodují se šéfové v průzkumu

Foto: Shutterstock.com

Průzkum agentury Ipsos proběhl v druhé polovině října mezi více než 130 firmami do 250 zaměstnanců (ilustrační foto).

Reklama

Koronakrize má negativní dopady na 83 procent firem, vyplývá z průzkumu agentury Ipsos. Desetinu však krize neovlivnila a pro sedm procent měla dokonce pozitivní vliv. Většina šéfů se shoduje, že krize trh pročistí.

Článek

Negativní dopady pandemie koronaviru zaznamenaly přibližně čtyři z pěti českých firem. Nejvíce se potýkají s výpadky zaměstnanců a poklesem poptávky. S vládními protiepidemickými opatřeními souhlasí sedm z deseti podniků. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Ipsos mezi více než 130 firmami do 250 zaměstnanců.

Negativní dopad koronavirové krize na chod firmy pocítilo 83 procent firem, které se do průzkumu zapojily. Čtvrtina podniků označila dopady epidemie na své fungování jako velmi negativní. Desetinu firem krize neovlivnila a sedm procent zaznamenalo mírně pozitivní dopad.

Z konkrétních problémů se firmy nejvíc potýkají s výpadky zaměstnanců, které trápí 55 procent z nich. Nadpoloviční většina podniků se potýká s poklesem poptávky. Za další problémy firmy označují omezení ze strany státu a problémy s peněžním tokem (cash flow).

Téměř třetina firem v anketě odhadovala, že návrat do stavu před epidemií potrvá půl roku. Naproti tomu se polovina z nich obává, že návrat k předkrizovému stavu potrvá rok či déle.

Delší době zotavování z krize odpovídá i výhled vývoje obratu či tržeb v následujících šesti měsících. Sedm z deseti firem očekává pokles, dalších 17 procent stagnaci. Mírný růst obratu očekává desetina podniků.

S protiepidemickými opatřeními vlády rozhodně souhlasí 68 procent firem. Dvě třetiny podniků si ale stěžují, že vládní pomoc k řešení dopadů pandemie není dostačující.

„I přes převážně negativní dopady krize na jejich firmy se majitelé a ředitelé shodují, že krize může mít v některých aspektech i pozitivní vliv nejen na chod firem,“ uvedl ředitel společnosti Ipsos Jakub Malý. „Shodují se také, že dojde k pročištění trhu – zůstanou jen ty nejlepší firmy,“ dodal.

Majitelé a ředitelé firem si díky krizi podle Malého uvědomili, co je opravdu důležité. Kolem 40 procent z nich vidí pozitivum v rychlejším přechodu do online světa a také v práci z domova jako nové formě práce. Asi třetina vidí přínos ve zjednodušení běžného chodu firmy či efektivnějších interních procesech.

V souvislosti s krizí hodlají firmy měnit plánované investice. Čtvrtina zvýší investice do inovací, pětina do bezpečnosti práce. Naopak méně peněz půjde zejména do vztahů public relations, marketingu, lidských zdrojů a rozvoje zaměstnanců.

Výzkum provedla agentura Ipsos od 14. do 29. října. Do ankety se zapojilo 132 firem do 250 zaměstnanců.

Reklama

Související témata:

Doporučované