Hlavní obsah

Tržby autoprůmyslu byly loni na rekordu, letos se čeká pokles

Ilustrační fotografie.

Reklama

Tuzemské automobilky a výrobci dílů loni zvýšili tržby o 1,9 procenta na rekordních 1,124 bilionu korun. Letos čekají pokles tržeb nejméně o 215 miliard korun.

Článek

Export autoprůmyslu loni stoupl o 2,4 procenta na 942 milionů Kč. Dominantním exportním trhem bylo Německo s třetinovým podílem. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na tiskové konferenci.

Finální výrobci vozidel zvýšili loni tržby o 6,5 procenta na 658 miliard korun, výrobcům dílů tržby naopak o čtyři procenta klesly na 441 miliard korun. Firmám v oblasti výzkumu, vývoje a služeb loni stouply tržby o 1,6 procenta na 25,3 miliardy korun.

Automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Produkce nákladních aut stoupla o 43 procent na 1 181 vozů, výroba autobusů stoupla o sedm procent na 5 217 vozidel a výroba motocyklů klesla o třetinu na 980 kusů. Letos by se mělo v Česku vyrobit o 300 000 motorových vozidel méně.

„I přes postupné ochlazování trhu posunul rok 2019 výsledky českého autoprůmyslu na nová maxima, když celkové tržby znovu vzrostly a čtvrtý rok po sobě překonaly hranici bilionu korun. Nyní ale máme zcela jiné starosti. Pandemie koronaviru způsobila pokles tržeb firem v autoprůmyslu až ve výši 150 miliard Kč, přičemž tato ztráta se bude dále prohlubovat. Pro letošní rok odhadujeme propad výroby vozidel okolo 20 procent,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Finální výrobci automobilů letos kvůli pandemii nevyrobili 220 000 aut. Jejich tržby klesly o 90 miliard Kč, dodavatelské firmy ztratily 60 miliard korun.

Výkonnost celého sektoru bude podle Wojnara výrazně ovlivněna nejen vývojem na zahraničních trzích, kde se podle odhadu ACEA letos čeká pokles prodejů v Evropě o 25 procent, ale také podporou české vlády. Firmy mimo jiné žádají prodloužení podpůrného programu Antivirus, a to pokud možno do data spuštění nového systémového řešení, tzv. kurzarbeitu. Důležité budou investice do digitalizace, automatizace a zavádění ekologických řešení.

Evropské autority by podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka měly revidovat regulační rámec ohledně snižování emisí oxidu uhličitého vyráběných aut a pokuty v případě jejich neplnění. Celý evropský tzv. Green New Deal by se podle něj měl posunout až za rok 2021. Příští rok by měl být rokem zotavení automobilek z pandemie, dodal.

Počet zaměstnanců v automobilových firmách se loni zvýšil o 1 000 na 133 000 lidí. Průměrná mzda se zvýšila o šest procent na 43 949 korun. Celkově tak byla o 29 procent nad průměrnou mzdou v ČR. Zatím podle Wojnara nedochází k plošnému propouštění a úbytek lidí v sektoru je v řádu stovek.

Firmy AutoSAP se na celkové průmyslové produkci podílely v minulém roce 23 procenty a jejich podíl na celkovém exportu byl 21 procent. Zaměstnávají 11 procent pracovníků průmyslu ČR a státu ročně odvádějí 70 miliard korun.

Reklama

Doporučované