Hlavní obsah

Tržby v obchodech zpomalují, ale na krizi to zdaleka nevypadá. Nákupy drží e-shopy

Internetové malooobchody v Česku: Alza otevřela koncem minulého týdne prodejnu budoucnosti.Video: Jan Marek, Youtube.com

 

Reklama

Maloobchodní tržby v září zpomalily růst na 1,4 procenta.

Článek

Maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v září opět zpomalily meziroční růst, a to na 1,4 procenta ze srpnových 4,2 procenta. Nejvíce k růstu jako tradičně přispěly tržby e-shopů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Při očištění o sezonní vlivy, jako je třeba rozdílný počet pracovních dní, tržby stouply o 2,5 procenta. Za třetí čtvrtletí tržby meziročně stouply o 3,7 procenta.

„Tržby zklamaly. Vykázaly nejslabší meziroční růst za celé období od února 2017. I když po očištění o rozdílný počet pracovních dní letos a loni v září je výsledek o něco lepší, stále zůstává poměrně nepřesvědčivý. Jde však jen o určité zakolísání,” uvedl analytik Lukáš Kovanda.

Nejvýraznější růst zaznamenaly v září jako obvykle internetové obchody a zásilkové služby, kde tržby stouply oproti předchozímu roku o 16,7 procenta. Vzrostly také třeba o 9,3 procenta tržby za prodej počítačového a komunikačního zařízení. Naopak například tržby za prodej oděvů a obuvi klesly o 3,7 procenta.

„Tržby prodejen oděvů a obuvi byly ovlivněny jednak vysokou loňskou srovnávací základnou, a také počasím. Zatímco loni v září již probíhaly letní výprodeje a nakupovalo se podzimní oblečení, letošní teplé počasí spotřebitele k těmto nákupům nelákalo,” sdělila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně bez očištění o sezonní vlivy o 9,7 procenta.

Za celé třetí čtvrtletí letošního roku se tržby v maloobchodě kromě prodeje aut zvýšily meziročně o 3,7 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily bez očištění o kalendářní vlivy o 0,9 procenta.

V září tržby v maloobchodě kromě prodeje motorových vozidel stouply také meziměsíčně. Růst po očištění o kalendářní vlivy činil 0,6 procenta.

Reklama

Doporučované