Hlavní obsah

Tržby vyšší než o Vánocích, větší zisk kamenným obchodům ale nepřinesly

Hlavním hostem magazínu Byznys zblízka byl šéf českého Tesca Patrik Dojčinovič.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Vysoké tržby vyšší zisk nepřinesly. „Mimořádné náklady byly vyšší než to, co z tržeb zbylo,“ říká s odkazem na dražší logistiku, náklady na dezinfekci či mzdy výkonný ředitel českého Tesca Patrik Dojčinovič.

Článek

Tesco si stejně jako ostatní maloobchodní řetězce v posledních týdnech vyzkoušelo, jak velký nápor dokáže zvládnout. „Tržby v březnu byly mimořádné, na začátku dosahovaly úrovně Velikonoc nebo Vánoc, někdy to bylo i mnohem více,“ říká výkonný ředitel českého Tesca Patrik Dojčinovič.

Do obchodů sice podle něj stále přichází zhruba o třetinu méně zákazníků, výrazně se ale proměnil jejich nákupní košík. Zatímco podle analýz společnosti GFK byla před pandemií průměrná výše nákupu během jedné návštěvy českých obchodů 245 korun, teď je to o 40 procent víc.

Nábor lidí, jaký nemá obdoby

Zisk řetězců ale údajně úměrně tržbám nevyrostl. „Optikou tržeb si teď každý představí, že generujeme obrovské zisky. My jsme ale museli investovat do dezinfekce a ochranných pomůcek. Navíc kvůli tomu, jak se věci nedaly předvídat, jsme měli daleko vyšší náklady – třeba na logistiku. A pak tu jsou odměny zaměstnancům. Tady se bavíme o řádech set milionů během března a dubna,“ říká Dojčinovič. Náklady byly podle něj vyšší než to, co z větších tržeb zůstalo. Mimořádný bonus dostali také zaměstnanci dalších řetězců – Kauflandu, Lidlu či Albertu.

„V retailu navíc nastal historicky neopakovatelný proces náboru. My jako Tesco jsme zaměstnali zhruba 1600 nových kolegů. To nám pomohlo překlenout období, kdy nám naši zaměstnanci vypadli,“ říká manažer. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy celkem řetězce – včetně 11 největších, jež ovládají 75 procent trhu – od poloviny března přijaly 23 tisíc nových zaměstnanců.

Polsko nepustilo dezinfekci za hranice

Symbolem začátku pandemie se staly prázdné regály s dezinfekcí a kvasnicemi. „Vlády jednotlivých států začaly mnohdy reagovat tak, že si některý sortiment začaly chránit pro svoji zemi. Můžu uvést příklad, dezinfekční a čisticí prostředky, kde mezi velké exportéry patří polský trh. A ten si většinu nechal pro sebe a přestal exportovat,“ říká šéf Tesca.

Během pandemie zaznělo také téma možného zrušení slev. „Ano, bylo to na pořadu dne. My jsme některé slevové akce omezili, celkově je to číslo nižší, ale vše se vrací do normálu. Je tu nejistota, hodně se mluví o tom, jak se bude vyvíjet ekonomika, otázka slevových akcí a nějaké motivace je proto namístě,“ dodává Dojčinovič.

I v dalších měsících podle něj zůstane patrná síla internetu. Tesco proto do konce roku rozšíří možnost rozvozu čerstvých potravin na celou republiku.

Reklama

Doporučované