Hlavní obsah

Týden před otevřením dálnice D8: Vznikl plán, jak odhalit, že obří masiv opět „klouže"

Video: Radek Nohl

 

Reklama

Dálnice D8 se má podle plánu otevřít již příští sobotu. Výstavba zhruba 12,5 kilometru dlouhého úseku stála již přes deset miliard korun.

Článek

Týden před tím, než se po devíti letech stavby otevře poslední zhruba dvanáctikilometrový úsek D8, je ministr dopravy Dan Ťok přesvědčen, že je dálnice bezpečná.

I poté, co se příští sobotu D8 zprůjezdní všem autům, bude Ředitelství silnic a dálnic permanentně monitorovat, zda se problematická část silnice v okolí Prackovické estakády, kde došlo k sesuvu v roce 2013, opět neposouvá. Pokud zaznamenají čidla jakýkoliv posun, úsek se okamžitě uzavře. Řidiči se o tom dozvědí díky informačnímu zařízení.

„I kdyby v budoucnu byla nějaká dopravní omezení, je vůči řidičům férové dálnici otevřít, pokud je bezpečná a může jim už nyní sloužit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. D8 má po letech propojit Prahu přes Ústí nad Labem s německými Drážďany.

Je dálnice bezpečná? Rozhovor před otevřením dálnice D8:

Stát původně počítal s tím, že za poslední úsek D8 zaplatí 8,9 miliardy korun. Jenže už během stavby se rozpočet navýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Prackovic.

Tady si v polovině října měření expertů vyžádalo na stavbě dálnice zásah. Ukázalo se, že dochází k posunům až v řádu desítek milimetrů, což by mohlo mít vliv na stabilizaci opěr mostu.

„Tato část dálnice je v současné době stabilní a zůstane stabilní,“ prohlásil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Pokud bychom měli jakoukoliv pochybnost, byť jenom potencionální, tak přijmeme nějaké opatření, nebo sem ten provoz vůbec nepustíme,“ doplnil Rýdl.

Stabilitu dálnice, kterou v nedokončeném úseku před třemi a půl lety zavalil sesuv půdy, před několika dny otestovala i plně naložená nákladní auta. Osm vozidel o hmotnosti 308 tun přijelo mezi dva pilíře dálničního mostu a zjišťuje například to, jak velká je při tomto zatížení odchylka v prohnutí konstrukce.

„Všude jsme naměřili hodnoty, které svědčily o tom, že most se chová mravně. To je mírná nadsázka, ale pro nás to znamená, že ta mostní konstrukce je v naprosto dokonalé kondici,“ uvedl Rýdl.

Nestandardní byl i úsek u Řehlovic. Kvůli velkému stoupání museli stavaři umístit dálnici do zářezu. Při něm narazili i na hnědé uhlí. „Nebyl úplně snadný. Mimo jiné jsme se během výstavby ujistili, že skutečně materiály na této části stavby jsou toho druhu, že bude třeba zabezpečit i tento zářez," dodal Rýdl. I v těchto místech jsou masivní kotvící prvky.

Otevření dálnice je plánované na příští sobotu 17. prosince. „Nikdo nepotřebuje žádnou zvláštní pozvánku, kdokoliv přijede, bude vítán,“ uvedl Rýdl. Připraveno bude 5000 parkovacích míst, podávat se bude guláš. A podle odhadů přijde slavnostní akce na 200 tisíc korun.

Reklama

Doporučované