Hlavní obsah

Učitelé píší Babišovi s Vojtěchem: Chceme jasná pravidla pro zavírání škol

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto

Reklama

Na uzavření škol potřebujeme být připraveni s dostatečným předstihem, abychom mohli včas informovat nejen učitele a žáky, ale i jejich rodiče, dožadují se jasných pravidel učitelé sdružení v Učitelské platformě.

Článek

„Vážený pane Babiši, vážený pane Vojtěchu, vážená paní Rážová, vzhledem k aktuální epidemické situaci vás žádáme, abyste v rámci zaváděných opatření proti šíření pandemie koronaviru připravili a zveřejnili jasná a transparentní pravidla, ze kterých bude všem aktérům ve vzdělávání jasné, za jakých podmínek dojde v daném místě k rozhodnutí o uzavření škol. Současná pravidla vycházející z celorepublikového semaforu jsou nejasná a nedostatečná.“

Toto jsou úvodní slova otevřeného dopisu, který sepsalo profesní sdružení Učitelská platforma. Co k tomu učitele vedlo, vysvětluje v rozhovoru pro Seznam Zprávy Michal Kaderka, který je členem vedení platformy a zároveň učí na Gymnáziu Na Zatlance a působí i na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

V otevřeném dopise se dožadujete nastavení hranice, po jejímž překročení je možné školy automaticky uzavírat. Proč?

Abychom věděli, co může přijít v případě zhoršení situace. Musí tam být nějaká připravenost. Navíc by to pomohlo nejen nám, ale například i restauracím a hospodářství obecně. Máme tu sice semafor s nějakými stupni, ale nedozvíme se, kvůli čemu jsme se zase posunuli o stupeň výš. A když už nevíme, kvůli čemu jsme se tam dostali, měli bychom aspoň znát dopady toho konkrétního stupně.

A komunikace s hygienami nefunguje?

Rozhodně ta komunikace není jasná. Záleží kraj od kraje, ale já vím o mnoha případech, kdy ředitelé chtějí konzultovat svá rozhodnutí s hygienou a nedovolají se. Kritická situace v tomto ohledu bude určitě v Praze.

Jak tedy vedení škol zatím postupuje? Musí vše řešit nárazově ze dne na den, nebo mají nějakou vlastní metodiku?

Máme tu manuál od Ministerstva školství, který je víceméně doporučující. Ředitel se tedy rozhoduje podle sebe, což je podle mě v pořádku. Měl by brát v potaz doporučení manuálu, zároveň zhodnotit lokální situaci a taky se samozřejmě řídit vládními opatřeními. Kromě toho si ale školy dělají i vlastní krizové plány, jak v daných situacích postupovat.

Komunikovali jste tenhle problém s ministrem školství?

Ministr školství do tohohle vůbec nemůže mluvit. Nicméně ocenili bychom, kdyby byl z hlediska lepší komunikace více iniciativní a tlačil na své kolegy ve vládě, aby mu dávali lepší informace.

Co je teď tedy největší problém ve školství?

Školy teď zápasí s tím, že mají děti, které musí do karantény. Jsou tu školy, které jsou celé zavřené, a pak jsou také ty, kde je zavřeno několik tříd. Navíc z nich ještě vypadávají učitelé, protože jsou průběžně v karanténě také. Navíc to je v každé škole jiné, protože se jednotlivé krajské hygieny rozhodují jinak.

Jakou máte zkušenost s tím, že učitelé posílají děti domů i při sebemenším náznaku onemocnění? Například po zakašlání, nebo když je dítě ve škole unavené?

Podle manuálu Ministerstva školství si samozřejmě dítě, které vykazuje příznaky, musejí vyzvednout rodiče a nechat ho doma. Na některých školách funguje, že pokud dítě nebo třeba i učitel kašle, protože je astmatik, tak by měl mít potvrzení od lékaře. Určitě když někdo jen tak zakašle, tak není poslán domů. Jiná věc je, když prokašle celou vyučovací hodinu.

Jsou už školy oproti jaru připravené přejít na distanční výuku?

Je to rozdílné základka od základky. Ale co je důležité, je, že nevíme, jestli ty školy, které nezvládly v první vlně přejít na distanční výuku, jsou schopné tak učinit nyní, kdy se situace opět zhoršuje. Na každé škole by měl existovat takzvaný ICT metodik, který by měl učitelům pomáhat zvládat výpočetní techniku. Díky covidu se ukázalo, kdo tohle zvládl, nebo nezvládl zajistit. Bylo by dobré, aby ty školy, které to nezvládly, prošly nějakým školením. Jestli se to děje, však bohužel nevíme.

Myslíte, že se kvůli koronaviru stane distanční výuka běžnou vyučovací metodou?

Z terénu vím, že některé školy tohle chtějí udržovat. Je ale taky potřeba to pilovat v klidovém období. Teď po této metodě zase saháme, protože reagujeme na zhoršující se situaci.

Pozn. red.: Michal Kaderka je spolupracovníkem Seznamu, kde rozvíjí projekt na podporu mediální výchovy pro učitele Seznam se s médii a koordinuje vzdělávací program o médiích pro seniory Sherlock Senior.

Reklama

Doporučované