Hlavní obsah

Unikátní Zubačka byla krok od zkázy. Teď slaví nejstrmější železnice v Čechách 15 let od záchrany

Přes 115 let stará a v rámci Evropy unikátní trať se zapsala do historie železniční dopravy řadou radostných i smutných okamžiků. Už dva roky po jejím zprovoznění se stala první vážná nehoda. Ke srážce vlaků došlo mezi stanicemi Tanvald-Desná údajně vinou výpravčího.Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam Zprávy

 

Reklama

Je nejstrmější železnicí v Čechách a už v roce 1992 ji Ministerstvo kultury ČR prohlásilo za památku. Unikátní ozubnicová dráha, známá jako Zubačka, by dnes už neexistovala, nebýt vytrvalosti nadšenců z Železniční společnosti Tanvald, kteří se ji rozhodli před patnácti lety zachránit.

Článek

Dráha, postavená v roce 1902, měla propojit železniční úsek Liberec-Tanvald-Železný Brod s připravovanou tratí Jelenia Gora-Kořenov, neboli tehdejším Rakousko-Uherskem a Pruskem.

Od osmdesátých let minulého století je na trati zajištěn běžný provoz takzvaně adhezně, tedy bez použití ozubnicového systému, projet se se starými modely lokomotiv ale můžete i dnes. A to při nostalgických jízdách, které zdejší nadšenci pořádají. Během léta je vyhledávají tisíce domácích i zahraničních turistů.

„Náš spolek tehdy vznikl, abychom ozubnicovou trať z Tanvaldu do Kořenova zachránili. Snažíme se lidem přiblížit její historii i současnost. Zkrátka vše, co se Zubačkou souvisí, včetně prezentace hnacích vozidel a ozubnicových lokomotiv. Zároveň v Kořenově provozujeme i muzeum ozubnicové dráhy a výtopnu Kořenov,” říká organizátor v Železniční společnosti Tanvald Pavel Šturm.

Výtopna dnes slouží jako parkovací a servisní stání. Během nostalgických jízd je přístupná veřejnosti. Stejně jako řada unikátních prvků na trati, měla i tahle technická stavba namále.

„Objekt byl 30 let v neutěšeném stavu. Po pádu střechy v roce 1996 tu zbylo jen torzo. Od té doby chátral. Protože jsme neměli žádné zázemí pro ozubnicové lokomotivy a další historická vozidla, snili jsme o tom, že se nám podaří stavbu opravit, což se nakonec povedlo hlavně díky podpoře z Norských fondů,” říká ředitel spolku Petr Prokeš.

Součástí kdysi moderního technického řešení byla i sestava ozubnicových výhybek, které však vedení drah nechalo v roce 1996 sešrotovat.

Přes 115 let stará a v rámci Evropy unikátní trať se zapsala do historie železniční dopravy řadou radostných i smutných okamžiků. Už dva roky po jejím zprovoznění se stala první vážná nehoda. Ke srážce vlaků došlo mezi stanicemi Tanvald-Desná údajně vinou výpravčího. Neštěstí si vyžádalo zranění 30 osob. Poslední dramatické události se staly těsně po válce, v roce 1945.

Dne 26. května nejprve lokomotiva neubrzdila soupravu při průjezdu úsekem nad Dolním Polubným a vykolejila přímo v tunelu. O tři měsíce později pak ve vysoké rychlosti vykolejila i parní lokomotiva, která se zřítila na louku pod tratí. Při havárii přišel o život strojvedoucí Wilhelm Bienert, jehož smrt měl na svědomí nesmyslný rozkaz sovětského důstojníka.

Dvakrát si Zubačka zahrála i ve filmu. A to ve známém snímku Kalamita od režisérky Věry Chytilové a také v jednom z dílů populárního seriálu Dobrodružství kriminalistiky.

Reklama

Doporučované